donderdag 22 november 2012

Raam hangers


Ik woon in een historisch stadje waar veel toeristen komen en die schijnen te denken dat we in een soort openlucht museum wonen waar het geoorloofd is om met platgedrukte neus bij de inwoners naar binnen te gluren. Kreten als "kijk ze hebben televisie!" worden zelfs verbaasd geroepen.
Om dit gegluur wat te ontmoedigen had ik eerst woeste planten in de vensterbank staan ( van die sierasperges) Dat hielp goed maar omdat ik niet wekelijks de ramen aan de binnenkant zeem kreeg ik het probleem dat ik eerst de doorgegroeide planten uit mijn gehaakte gordijntjes moest peuteren ( wat niet fijn is met die dorens) eer ik met spons en zeem in de weer kon.
Ik ben  dol op glas in lood en tiffany en heb er wel eens over gedacht om er een cursus in te volgen zodat ik zelf ook zulke mooie dingen kan maken maar tot nu toe is het er niet van gekomen.
Toen groeide er een ideetje! Raamhangers van perspex! Ik zal je het hele proces besparen maar het komt er op neer dat ik bedacht had met behulp van platen perspex die ik bij de doe het zelf winkel op maat liet snijden, zelfklevend plakplastic in diverse texturen, zelfklevend lood band en glasverf in de weer te gaan.


Ik gebruik glasverf van Decorfin en dan de permanente versie en niet het afwasbare/afpelbare soort. Ik adviseer om hele goedkope kwastjes te gebruiken en niet je allerbeste marterharen aquarel penselen want ze worden er niet mooier op.
Ik heb mijn ontwerpen rustig gehouden omdat ik 3 ramen had die "gevuld" moesten worden en het niet al te bont wilde maken maar dat is een kwestie persoonlijke smaak. Ik heb de ontwerpen eerst op stukken papier getekend ( de binnenkant van een oude rol behang) en daarna de stukken perspex erover heen gelegd zodat je precies kunt zien waar je stukken plakplastic moeten komen want die moet je namelijk als eerste er op plakken. Ik heb ook stukken leeg gehouden ( die ik later ook niet geverfd heb) Als het plakplastic er op zit volgen de lijnen lood band en daarna kunnen de delen die geverfd moeten worden geverfd worden. Ik heb zelf de verf wat verdund met decorfin medium zodat het wat makkelijker uitsmeert en een wat minder massief effect geeft.
Als alles goed droog is kunnen er in de boven hoekjes gaatjes geboord worden en ogen en kettingen bevestigd worden om ze mee op te hangen. 
Ik heb ze met haakjes aan mijn gordijnroede gehangen en kan ze in hoogte verstellen.




Je zou ook horizontale stroken perspex kunnen nemen en die verschillende egale kleuren kunnen geven dus geen lood band of plakplastic kunnen gebruiken.Of verschillende kleuren verf in elkaar over kunnen laten lopen. De mogelijkheden zijn legio!
Ik heb er ook eentje voor naast de achterdeur gemaakt. Daar heb ik reliefpasta en plakplastic voor gebruikt.




Ik hoop dat ik je geïnspireerd heb!

1 opmerking: