zondag 21 april 2013

Stinkende Pantoffels

Hier in huis worden veelvuldig pantoffels gedragen.Ze zijn lekker warm en beschermen je voeten.Ik persoonlijk ga nooit zonder pantoffels 's nachts naar de w.c. Vroeger hadden we 3 katten en op het toppunt zelfs 4 ( 3 ervan zijn aan komen lopen) Katten zijn jagers en je weet nooit met wat voor "cadeautjes" ze je 's nachts willen verassen.Daar wil je echt niet met je blote voeten op trappen! Onze overgebleven kat is inmiddels ruim de 17 jaar gepasseerd dus "cadeautjes" hebben we de afgelopen jaren niet meer gehad.
Na veelvuldig dragen kunnen pantoffels erg gaan stinken, vooral als je ze met blote voeten draagt. Meestal weet ik dat het zover is doordat manlief gaat roepen dat hij helemaal beroerd wordt van de lucht en dat hij ze in de kliko wil gooien. "Koopt toch een paar nieuwe!" roept hij dan "ze kosten maar een paar euro". en dat is ook wel zo, maar die nieuwe zullen over een tijdje ook weer gaan stinken en iets wegggooien omdat het stinkt is toch waanzin behalve bij vleeswaren.
Hier worden door de mannen Spaanse sloffen gedragen. Ikzelf heb pantoffels met meer stevigheid en een echte zool maar die stinken natuurlijk niet ;-)


Ik ben dus op het internet gaan zoeken en heb een aantal tips gevonden tegen zweetlucht in schoenen enz. die ik allemaal uitgeprobeerd heb.
De eerste was zakjes met vanillesuiker er instoppen, dat camoufleert wel wat maar neemt de oorzaak niet weg ( bacteriën)
Toen heb ik een zelfbedachte methode geprobeerd die niet echt een succes was. Ik heb ze in een emmer met Biotex en warmwater gezet gedurende 24uur. De geur ging best wel weg maar alle verf in de zwarte sloffen kleurde het water pikzwart en dus ook het witte "bont" binnenin.
Die keer daarop heb ik alle wapens in de strijd geworpen.


Ik heb eerst de pantoffels aan de binnenkant ingespoten met azijn en er toen natrium bicarbonaat/zuiveringszout/bakingsoda in gestrooid en wat waspoeder   ( optioneel) vanwege de frisse geur en daarna in een plasticzak gedaan en ze in de vriezer gestopt. De bedoeling was om dit 24 uur te doen maar toen kreeg ik griep dus uiteindelijk is het 2 weken geworden. Daarna haalt men ze er weer uit en laat ze op de verwarming of in het zonnetje ontdooien en opdrogen en daarna zuigt men alle poeder er uit met de stofzuiger. 
Ik heb ze daarna bij manlief onder zijn neus gehouden en ze kregen  zijn goedkeuring en mochten weer in de slaapkamer blijven.
Ik geloof dat ik ze ook wel eens alleen in de vriezer gedaan heb of alleen met natriumbicarbonaat bestrooid en en misschien ook wel eens de combinatie vriezer en azijn gedaan heb. Kijk even wat jou het beste bevalt. Het ligt er ook aan hoe ernstig het probleem is.
Je kunt ze in ieder geval met deze methodes blijven dragen tot ze uit elkaar vallen van ouderdom.

6 opmerkingen:

  1. Handige blog, ben ook op zoek naar tips om mijn pantoffels fris te houden. Hier staan ook wel wat goede dingen (ik heb schapenwol) http://www.pantoffelshoppen.nl/pantoffel-advies-informatie/onderhoudstips-pantoffels/ Vriezer ga ik proberen, spannend haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. laat je nog weten hoe het afloopt? :-)

      Verwijderen
    2. Het is goed afgelopen!!! Ik moest wel even slikken hoor, suède in de vriezer. Maar het heeft gewerkt. Ieder jaar nieuwe kopen is toch ook echt zonde als ze er nog goed uitzien. Veel dank voor de tip :).

      Verwijderen
    3. Je zal het wel af en toe moeten herhalen maar het is een kleine moeite.

      Verwijderen
  2. Lekker laat reageren gewoon omdat het kan. Super onnozel dit verhaal en ook dat ik het gelezen heb. Pantoffels weggooien en nieuwe kopen kost paar euro. Azijn schoonmaakzooi biotex etc kost ook geld. Je moet allerlei dingen doen en het resultaat was niet altijd gelijk aan gewoon nieuwe. Bovendien met die katten stond je met die sloffen vast wel eens in de cadeautjes en diezelfde sloffen leg je in je vriezer. OMG haha. Succes ermee, ik koop nieuwe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hele tijd nieuwe kopen is lekker verantwoordelijk voor het milieu, luie hond, doe ze gewoon in de vriezer

      Verwijderen