zondag 28 april 2013

Hergebruik Oude Kapotte Kleding

Ik gooi niet graag wat weg, ook al is het oud versleten en kapot. Ik knip overal knopen af, haal gespen eraf knip stukjes met borduursel uit of interessante zakken,ritsen, haal strikjes en stukjes kant van ondergoed en hemdjes  etc. Je zult wel begrijpen dat ik (bijna) nooit wat heb voor de zak van Max. Niet alleen omdat ik alles sloop maar omdat ik het draag totdat het niet meer toonbaar is en als het niet meer toonbaar is draag ik het in bed dan heb ik het over t-shirts en niet winterjassen. Geen satijnen nachtgewaden voor lekkerhandig.
Hieronder wat voorbeelden



Hier een kraag en twee zakjes van een geborduurde bloes (uit de jaren ´50 schat ik) van mijn moeder. Ik heb hem eerst gewoon gedragen en toen de stof begon te scheuren onder een trui. Toch moet je daarmee uitkijken... ik heb wel eens meegemaakt dat ik een bloes die aan de achterkant gescheurd was met een dik vest erover moest blijven dragen toen het ineens ondragekijk heet werd omdat ik de flarden stof op mijn rug niet wilde laten zien. dat was een jaren ´60 bloes met knoopjes aan de achterkant.
De vlinder is van een t-shirt van mijn nichtje, Ik had aan haar moeder gevraagd of ik de vlinder mocht hebben als hij te klein werd. 
En als laatste de spijkerbroekzak. Die heb ik ooit zelf versierd en heb hem er af gehaald toen de broek helemaal op was.

Spijkerbroeken zijn dankbare artikelen om te hergebruiken
Hier onder mijn luiertas



Ik begon met een schattig rieten koffertje onderop mijn kinderwagen maar toen de baby in de wandelwagen en buggy ging heb ik deze tas gemaakt van een oude spijkerbroek en heb wat kant van een versleten hemdje gebruikt. Zoals je ziet heb ik het stukje kant aan de linkerkant van de foto inmiddels alweer hergebruikt.

Hier de achterkant die nog wel compleet is



Een paar jaar terug kwam dochterlief met een bodywarmer van haar werk aan. De rits was kapot en ze vroeg of ik er wat mee kon want ze had al een nieuwe gehad. Ritsen vervangen doe ik niet graag dus ik dacht "dan kan ik er een houtje touwtje sluiting aan maken" moet nog gebeuren... Maar op de voor én achterkant stond in flinke letters " kring Apotheek" en omdat ik niet zo veel zin heb om daar mee rond te lopen heb ik er dit op verzonnen..



Ik heb een "nep" zakje gemaakt door een zak met rits uit een niet te herstellen spijkerbroek te knippen. Ik heb niet "oude" geschreven want zo oud was hij niet! De kwaliteit van tegenwoordig.......

Hier de achterkant



Ik draag hem tijdens het tuinieren. Hij is van spijkerstof en fleece en houdt de wind buiten.

Toen zoonlief en ik een jaar of 10 geleden ratjes gingen houden heb ik deze tasjes gemaakt. Ik heb ze snel in elkaar geflanst dus het is niet mijn beste werk. Het was de bedoeling dat ze daar in zouden gaan zitten maar ze vonden het leuker om over je rug onder je trui te klauteren auw Dus veel hebben ze er niet in gezeten. Dat waren echt leuke huisdiertjes, ze hebben onterecht een slechte naam, heel intelligent en vriendelijk alleen jammer dat ze toch een beetje stinken.




Hier nog een foto van een interessante zak die nog niet gebruikt is



Ik heb ook nog in een ver verleden een spijkerjack versierd. Die was toen nog nieuw maar om een of andere reden kon ik toen niet in een gewoon spijkerjack rondlopen zoals iedereen

Hier de voorkant




En hier de achterkant



Het begint een mantra te worden maar... kijk voordat je iets weg gooit of je er nog wat mee kan, het scheelt je een hoop geld en schenkt veel plezier en voldoening!

2 opmerkingen:

  1. Wat heb je dat ontzettend leuk gedaan.
    Vanmorgen heb ik een shirt, waarbij ik er achter kwam dat er nog een verfvlek van afgelopen zomer in zat, bij mijn stofjes gelegd. Ik kan er vast iets mee maken, een patchwork tas of zo. Helaas heb ik de rode variant van dat shirt al weg gedaan, anders had ik het heel leuk kunnen combineren. Ik ben het dus ook helemaal met je eens: niet te snel weg gooien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ik wel eens doe is het kledingstuk in stukken knippen als ik alleen de stof wil gebruiken. Dan lijkt het meer op een "officieel" lapje en minder op een kapot kledingstuk dat je in een kast gepropt hebt. Laatst ( een jaar of 5 terug bedenk ik net) heb ik al mijn lapjes uitgezocht en gestreken en netjes in dozen gedaan. Scheelt een hoop ruimte en is makkelijker zoeken dan in een hoop met gekreukelde stof.

    BeantwoordenVerwijderen