dinsdag 23 april 2013

Schoenen Versieren

Al decennia lang voel ik de behoefte om van alles en nog wat te versieren. Ik weet niet meer of het begonnen is met de fluwelen omslag met lovertjes van mijn schoolagenda of met met het plakken lovertjes en blaadjes op mijn teenslippers ( ik had een paar doosjes lovertjes voor mijn verjaardag gekregen). Meestal koop ik vrij neutrale schoenen omdat je die "overal bij kunt dragen" maar vroeg of laat krijg ik toch de behoefte om er wat aan te veranderen.
Vandaag wil ik wat voorbeelden laten zien...

Onderstaande schoenen vind ik niet écht een succes, ze zitten echt wel lekker maar als ik ze aandoe voel ik me net een bejaarde niet dat er iets mis is met bejaarde mensen! Hier heb ik wat mooie knopen uit de knopenverzameling van mijn overleden moeder aan de veters geregen.



Hieronder heb ik het subtiel gehouden. Ik heb wat hartvormige kraaltjes eraan genaaid.
Als ik er dingen opnaai dan probeer ik gebruik te maken van het al aanwezige stiksel, op die manier hoef je niet in het leer te steken met je naald. Ik gebruik hiervoor een heel klein fijn quiltnaaldje.




Onderstaande schoenen had ik eerst op een andere manier versierd. Ik heb toen leuke filigrain vlindertjes gebruikt van een kerstslinger maar het metaal was zo dun dat ik elke keer de vlinders weer in vorm moest buigen als ik op mijn hurken gezeten had.Dus zoiets is alleen geschikt voor iemand die niet meer op haar hurken kan zitten.
Ik heb ze toen aangedaan naar een braderie in het volgende dorp. Daar heb je vaak een kraampje met allemaal bakjes met de meest uiteenlopende kralen en versieringen. Dé hemel voor iemand zoals ik.
Ik heb toen diverse versieringen op de opening in mijn schoenen gelegd om te kijken of de maat goed was. Ik heb ook rekening gehouden met de stevigheid.
Deze waren er perfect voor !

Hier onder een schoen die ik aangehad heb naar een bruiloft 20 jaar geleden. De andere heb ik ook nog maar ik heb inmiddels de strikken er weer afgehaald om ze neutraler te maken.



De strikken waren bruin gebloemd maar mijn jurk was van blauw satijn ( die heb ik laten maken) Ik heb dus de strikken bekleed met een restje stof van de jurk en er een oude knoop opgenaaid uit de doos van mijn oma Bartha. Zo had ik dus voor 15 gulden een paar chique feest schoenen.

Als laatst heb ik nog een kleine reparatie...
Mijn dochter wilde deze laarzen niet meer, het trekkertje van de rits was er af. Als ik ze niet wilde hebben mocht ik ze weggooien.
Eerst heb ik dat deel van de rits vervangen door een paperclip maar dat was geen succes. Het uiteinde bleef haken in mijn maillot toen ik met mijn benen over elkaar zat en het was even paniek toen ik mijn benen niet meer van elkaar kon krijgen zonder gaten te maken.
Toen heb ik een ringetje van een sleutelhanger gebruikt. Het was wel even prutsen maar het werkt perfect.
Als je het helemaal goed wilt doen zou je de ring in een bijpassende kleur kunnen schilderen met modelbouwverf.



Zulke aanpassingen zijn tijdelijk en je kunt ze veranderen als je het zat bent en wat anders wil. Zo heb je elke keer " nieuwe" schoenen terwijl het toch dezelfde zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten