vrijdag 5 april 2013

Leven Van Kleding Verlengen

Vorig jaar heb ik een jas gekregen van een collega die ze niet meer wilde hebben. Ze had blijkbaar gehoord dat ik lekkerhandig was en vroeg zich af of ik soms wat kon doen met het borduurwerk op het rugpand.
Ze haalde hem uit de tas..... en ik was op slag verliefd! Hier ging de schaar écht niet in! Ik heb hem toen met kloppend hart gepast en hij paste! Ik zou er geen 3 truien onder kunnen dragen en heel veel bewegingsvrijheid gaf hij niet maar ik vond hem zo mooi dat ik had besloten dat ik dit allemaal door de vingers kon zien en hem desnoods op mooie dagen open kon dragen.
Eenmaal thuis zag ik dat een drietal applicaties die er op zaten wat versleten waren, de kleuren waren flets geworden.... De raderen begonnen weer te draaien en er begon zich een idee te ontwikkelen.
Omdat ik dit blog toen nog niet had en niet alles op de foto gezet heb kan ik je geen vóór foto laten zien.
Ik kan wel een foto laten zien van de applicatie laten zien die ik zo gelaten heb. Deze was een stuk minder " versleten" dus stel je deze voor maar dan verbleekt.



Ik ben toen in mijn dozen met restjes stof gedoken om te zien of ik iets had dat qua kleur en stijl erbij paste en vond een lapje wat er perfect voor was. Ik vond het zelfs mooier dan het origineel!
De stof kwam van restjes van deze jurk die ik gemaakt heb voor dochterlief toen ze een jaar of vier was.



Zo zie je maar weer.. iets 20 jaar bewaren, al weet je niet waarvoor, loont af en toe!
Ik heb toen voorzichtig met een tornmesje de applicaties eraf getornd. Toen heb ik rondjes geknipt van plakvlieseline ter grootte van de applicaties en die op de achterkant van de stof gestreken. Dit heb ik gedaan om rafelen van de stof te voorkomen.  Daarna heb ik de rondjes ( stof met vlieseline) uitgeknipt en op de applicaties gelegd. Ik zal even een afbeelding plaatsen om alles te verduidelijken


Ik heb de rondjes in de applicaties gelijmd met textiellijm maar omdat dat niet ideaal werkt ( is mijn ervaring) heb ik de rondjes met nette steekjes aan de applicaties genaaid. Toen heb ik de applicaties weer op dezelfde plek op de jas genaaid.
Even een opsomming... Ik heb rondjes binnenin de verheven  omtrek van de applicaties gemaakt. De originele rode randjes van de applicaties zijn nog te zien. Ik heb alleen de binnenkant vervangen.
Nu wil je natuurlijk zien waar ik al die moeite voor gedaan heb...


Ik vind hem geweldig!
Nou weet ik wel dat je vast niet zo´n jas thuis heb en zeker niet dezelfde stof als ik maar ik wil even laten zien dat je soms delen van een favoriet kledingstuk kunt " opfrissen" zodat je er wat langer mee kunt doen. Doe iets niet te snel weg maar verzin of je er iets mee kunt. Dit kan een tijdje duren. Ik zit soms dagen weken, jaren, decennia lang te verzinnen voordat ik een idee krijg!









2 opmerkingen:

  1. Wauw, dat is inderdaad een ontzettend leuke jas! En ook heel bijzonder. Ik vind hem echt prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen