zaterdag 6 april 2013

Onderhoud Gebreide Kleding

Soms zijn er dingen waarvan ik denk "dat weet iedereen toch?" Laatst kwam dochterlief op bezoek. Ze had een vest meegenomen met een grote haal eraan en vroeg of ik daar wat aan kon doen en toen ik hem weggewerkt had zei ze " is dat alles?"  Ergens heb ik dus een fout gemaakt in haar opvoeding (er zullen er vast wel meer zijn )
Hier dus een korte uitleg van hoe je een haal wegwerkt. MAAR als je een betere moeder gehad hebt en wel weet hoe het moet, klik dan nog niet weg wat daarna komt er nog iets..
Men neme een trui, vest, sjaal of ander gebreid artikel met een haal 



Dan neemt men een naald met een oog groot genoeg om de haal er doorheen te rijgen en steekt men die in de stof op de plek waar de haal " ontspruit"



Daarna steekt men de haal door het oog van de naald en trekt men aan de binnenkant van het artikel de haal naar binnen toe



En weg is de haal!
Als je een hele lange haal heb of een artikel hebt wat aan 2 kanten zichtbaar is zoals een sjaal dan kun je proberen om de haal in de stof weg te werken zodat hij niet meer zichtbaar is.

Nu komt het stukje voor mensen die wel een basis opvoeding hebben gehad...

Na verloop van tijd gaat je gebreide kleding pillen. Dit gebeurt niet bij een miskoop of als je het type bent dat 4x per jaar een nieuwe garderobe koopt



Er komen dan allemaal pluisjes op. Daar zijn handige apparaatjes voor. Nou zijn er meer handige apparaatjes te koop maar deze werkt écht!
Je ziet hem al op de foto staan maar ik zal er een betere afbeelding van plaatsen. 



Het is bekend onder de naam pluizen tondeuse en kost maar een paar euro. Je haalt de tondeuse, nadat je er batterijen in gedaan  hebt en aangezet heb ( voor de mensen zonder basisopvoeding), langzaam over de stof heen en dan vreet het apparaatje de pluisjes naar binnen die dan in het afneembare reservoir terecht komen. Je zult er verstelt van staan hoeveel er af komt!
Ik heb die van mij al jaren maar op een gegeven moment deed hij het niet meer. Ik ging dus op zoek of ik het euvel kon vinden en heb de kop er af gedraaid (nadat ik de batterijen eruit gehaald heb). Er bleek een vlijmscherp mesje in de zitten en allemaal pluis dat niet in het reservoir terecht was gekomen. Nadat ik het spul voorzichtig verwijderd had en de boel weer in elkaar gedraaid had was hij weer als nieuw!
Hier het eind resultaat



Nou is dit geen spectaculair voorbeeld maar goed georganiseerd zoals ik ben heb ik natuurlijk geen artikelen die heel nodig ontpluist moeten worden. Maar in het verleden heb ik een hevig pillende winterjas die ik eigenlijk wilde vervangen nog één of twee jaar kunnen dragen dankzij een goede scheerbeurt.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Lekkerhandig,

    Hopelijk heb jij antwoord op mijn vraag. Ik heb een gebreide jurk gekocht die in de winkel op een hanger hing en zitten er op de schouders 2 uitgelubberde plekken van de hanger. Niet groot maar hinderlijk genoeg. Weet jij hoe ik deze eruit krijg?

    Groet,
    Pascal

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Pascal, dat is een goeie. Ik heb iets vergelijkbaars gehad met een vestje dat van mijn moeder geweesr is. Ik heb maanden met een bochel in mijn nek gelopen ;-) maat dat was een heel ernstige tuut. Als mensen een nieuw breiwerk maken leggen ze de stukken onder vochtige doeken en laten ze het zo drogen. Als je de ( thee) doek eerst warm maakt denk ik dat het beter werkt. Helemaal ideaal zou zijn als je het zou kunnen laten drogen op iets wat de juiste vorm heeft zoals een mannequin maar ik kan me voorstellen dat dat niet zo is. Bij mij is het er uiteindelijk verdwenen maar het duurde even maar zoals ik al zei was het bij dat vestje heel erg. Als het om een jurk gaat zou het misschien een optie zijn om, als de doeken truuk niet werkt er een jasje of vestje overheen te dragen totdat het verdwenen is. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik bedoelde te zeggen" ik kan me voorstellen dat je geen mannequin of paspop hebt" ;-)

      Verwijderen