maandag 1 april 2013

Behang Restauratie Voor Niet Pietlutten

Je hebt vast wel gehoord van de San Andreas breuklijn in Amerika. Het gaat om aardplaten die langs elkaar heen schuiven.



Er is iets soortgelijks maar dan in het klein gaande in mijn achterkamer maar dan zonder gevaar voor aardbevingen ( hoop ik).
Ooit in een ver verleden stond daar een schoorsteenmantel met schoorsteen. Die is door vorige bewoners verwijderd en het gat is opgevuld met platen. Er is nog wel een naad te zien en daar hebben we 19 jaar geleden overheen behangen met goede kwaliteit vinyl behang. Na het behangen was wel de vage omtrek te zien van die platen maar door werking zijn in der loop der tijd scheuren ontstaan op de scheiding ( net als in San Andreas).
Manlief begon zich er aan te ergeren en vroeg of ik er niets aan kon doen. Nou roep je waarschijnlijk thuis," Dan behang je toch opnieuw!" maar zo eenvoudig is dat niet. Er zou ook een nieuw plafond, plinten, een stel openslaande deuren en vloer (en dan heb ik het niet over vloerbedekking maar beton storten enz) in de kamer moeten en dat stellen we alsmaar uit. Nu hebben we gezegd dat we zouden wachten tot het huis van mijn vader verkocht wordt. Dan hebben we meer geld en meer tijd omdat we dan de grote tuin daar niet meer bij hoeven te houden maar dat kan nog heeel lang duren!
Ik had al gekeken of ik nog een stukje van hetzelfde behang had maar dat was niet zo. Bovendien zou je dan waarschijnlijk kleur verschil zien. Manlief vroeg zich af of ik niet een patchwork creatie er overheen kon hangen maar die zou dan een hele vreemde vorm moeten worden. En toen kreeg ik een idee!!... Ik zou de kier dicht kunnen kitten en de kit dan in de ondergrond kleur van het behang kunnen verven! Ik ben toen gelijk op pad naar de doe het zelf winkel gegaan en tot mijn grote vreugde hadden ze zelfs kit in de juiste kleur!
Ik ga niet zeggen dat het er nu als nieuw uitziet want dat is niet zo maar het valt niet meer zo in het oog en past goed bij de rest.
Hier wat voor en na foto´s
Vóór van dichtbij



Ná van dichtbij ( maar iets verder weg)



vóór







Vóór



na

Ik wil nog wel zeggen dat er altijd wel te zien was geweest waar de platen zaten. Het is nooit helemaal vlak geweest. En deze foto´s zijn van vrij dichtbij genomen. Manlief is er in iedergeval heel tevreden over " niks meer aan doen" zei hij toen ik klaar was. We kunnen dus nog weer even vooruit zo!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten