vrijdag 19 april 2013

Oogkussen Maken

Ik zit op yoga ( al 31 jaar) Ik zou graag willen schrijven "ik doe aan yoga" maar door mijn uitstelgedrag komt het er (bijna) nooit van om thuis te oefenen. Toen mijn dochter uit huis ging hadden wij een kamer "over" en dacht ik, dit wordt mijn eigen oefen en meditatie kamer! Daar kan ik mijn yoga matje altijd uitgerold laten liggen zodat ik direct kan beginnen!" Ik heb er zelfs DVD's over dus ik hoef niet eens zelf een serie oefeningen te verzinnen! Maar niets hielp of maar even.
Bladeren en lezen in tijdschriften hierover met prachtige foto's van slanke, gespierde, super lenige vrouwen lukt me wel. Ook kwijlen bij de reportages van luxe exotische yoga retreats in oorden op Bali en in Thailand gaat me ook goed af. In die verslagen wordt je lekker gemaakt met verhalen over de heerlijkste en gezondste gerechten die de verslaggeefster allemaal voorgeschoteld kreeg tijdens haar verblijf. En de verrukkelijke massages die al haar chakra's weer optimaal in balans brachten...
Er staan ook prachtige advertenties in over allerlei balsems met alleen natuurlijke ingrediënten uit het hooggebergte in de Himalaya's, geplukt door boeddhistische monniken tijdens zonsopgang.
Af en toe kom ik iets tegen waarvan ik denk, "dat kan ik ook maken!"
zoals dit oogkussen..
Ik kom dan onmiddellijk in actie, op zó'n moment valt er geen greintje uitstelgedrag te bespeuren!
Ik ben begonnen met googlen of ik ergens een kussentje kon vinden met de afmetingen erbij en het gewicht ervan je wilt niet dat je oogbollen achterin je hoofd terecht komen door het gewicht
Het kussentje dat ik gemaakt heb is 27x10cm ( exclusief naadtoeslag) en weegt 309 gram.
Nadat ik mijn huiswerk gedaan had ben ik opzoek gegaan naar een geschikt stofje. Het moest zacht en van natuurlijk materiaal zijn polyester is niet "yoga" en met een motiefje zodat de mascaravlekken die er eventueel op zouden kunnen komen niet opvallen.
Uiteindelijk heb ik een flanellen lapje gevonden dat er geschikt voor was. Ik heb het lapje op de juiste maat geknipt, daarna dubbel gevouwen ( goede kanten op elkaar) en onder de naaimachine aan twee kanten dichtgestikt en alleen één uiteinde open gehouden. Daarna heb ik het gekeerd zodat de goede kant van de stof aan de buitenkant zichtbaar was en gevuld.
Ik las dat er verschillende soorten vullingen waren waaronder chia zaadjes maar ik woon in een klein SGP dorp en kreeg het idee op een zondag dus mijn keuze was beperkt tot rijst, zand of "decoratiegrind". Ik besloot voor de rijst te kiezen. Ik las ook dat er ook oogkussentjes waren die gevuld waren met een mengsel van zaadjes en aromatische kruiden vast uit de Himalaya's. Ik had nog een bosje lavendel liggen en heb dat fijn geknipt en in het kussenhoesje met de rijst gedaan. Daarna heb ik de overgebleven  open kant met de hand dichtgenaaid en klaar was mijn kussentje ( dacht ik ) 


Ik heb hem die avond uitgetest... het gewicht was goed, de maat was goed máár de lavendelsteeltjes die in mijn ogen prikten door de stof heen waren niet zo lekker.... De volgende dag heb ik het naadje weer opengemaakt, het kussentje leeg gekiept en de stukjes lavendelsteeltjes er weer uitgevist. Uiteindelijk heb ik een paar druppels lavendelolie op de stof gedruppeld dat werkt net zo goed.
Ik weet het, een oogkussentje is niet hetzelfde als een retreat in een tropisch oord maar als je op je rug ligt met het kussentje op je ogen zie je toch niet waar je bent, een CDtje met natuur- of water geluiden en een beetje fantasie en je kunt zijn waar je wilt!
Je kunt het kussentje zó gebruiken, dan verkoelt het of je kunt het in de magnetron leggen en opwarmen. Het is écht prettig om te gebruiken en met de lange zomeravonden op komst helpt het misschien om in slaap te komen terwijl het buiten nog licht is.



2 opmerkingen:

  1. Grappig en erg herkenbaar je verhaal. ik zag vandaag ook op youtube een behandeling met een oogkussen. Had ook niets in huis, dus heb het met een washandje, rijst en essentiële olie gemaakt. Helemaal goed gelukt al zeg ik het zelf. Bedankt voor de tip van de rijst

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt, amusant en inspirerend om ermee aan de slag te gaan :)

    BeantwoordenVerwijderen