donderdag 25 april 2013

Raster Methode Bij Tekenen en Schilderen

Ik kan aardig (na)tekenen al zeg ik het zelf maar doe het niet zo graag. Faalangst en frustratie omdat ik het niet mooi genoeg vind ervaar ik regelmatig. Ik wil het perfect hebben maar ben nou eenmaal geen Rembrandt.
Nou heb ik iets gevonden ,op het internet, geen aha moment van mezelf, wat het voor mij een stuk makkelijker gemaakt heeft. Het heet the grid method oftewel raster methode. Er is van alles te vinden op het internet hierover maar ik zal even uitleggen hoe ik het doe.
Het prettigste vind ik werken vanaf een foto op de computer maar een gewone foto of plaatje kan ook.
Zoals jullie misschien weten is onze dochter zwanger. Ondanks dat ik een creabea ben heb ik me voorgenomen om mijn freubeltjes niet op te dringen en te wachten op een verzoek. Dat duurde niet lang... dochterlief wil een Woezel en Pip thema op de babykamer en ze vroeg of ik een schilderij wilde maken van het tweetal.
Ik ben dus eerst op zoek gegaan naar een leuke afbeelding en heb die gedownload.Kijk of de afbeelding genoeg pixels heeft zodat je hem kunt vergroten zonder dat het gelijk in abstracte kunst verandert.



Ik heb ooit voor dit doel op een vel mica met een permanente fineliner een raster getekend met behulp van mijn quiltlineaal. Dit luistert heel nauw, op den duur krijg je toch wat verloop dus probeer zo nauwkeurig mogelijk te zijn! Het raster dat ik gemaakt heb bestaat uit vierkantjes van 1x1cm.
Dat vel plak ik daarna op de rand van mijn computerscherm met stukjes plakband. Let op dat het recht hangt!



Daarna teken ik met mijn quiltlineaal heel vaag een raster op het papier of canvas waar de afbeelding moet komen. Wil je de afbeelding 2x zo groot maken dan teken je een raster van 2x2cm etc en maak je een afbeelding op een muur dan maak je ze veel groter. Doe het zo vaag mogelijk want achteraf moet je het allemaal weer uitgummen dus hoe vager hoe beter.





Ik heb dit raster niet vaag getekend zoals ik hierboven schreef. De reden is dat het anders niet goed op de foto te zien zou zijn. In het verleden kwam ik er tot mijn ontsteltenis achter dat het raster later nog door de verf te zien was. Dat ligt ook aan het soort verf dat je gebruikt en de kleuren, met een dunne laag lichte aquarelverf heb je sneller problemen dan met een dikke laag  donkere acrylverf.



Dan teken je vakje voor vakje de lijnen na die op het origineel op het scherm te zien zijn. Goed kijken en goed tellen! Met deze methode kun je ook van te voren zien of je afbeelding in het midden komt van je papier of canvas en je niet onderaan plots ruimte tekort blijkt te komen! is me ooit overkomen met gewoon na tekenen grrr
Als je heel de afbeelding overgenomen hebt kun je het raster zo goed mogelijk weggummen op canvas zal het niet zo goed lukken maar alle beetjes helpen.

Daarna kan het schilderen beginnen...



Ik ben begonnen met de lucht. Ik heb een flinke hoeveelheid verf gemengd als je halverwege bij moet maken is het moeilijk om de kleur goed te krijgen. Vooral met acrylverf want dat droogt ietsje anders van kleur op. Ik heb wel 2 of 3 lagen gedaan voordat het goed egaal dekte. Ik heb toen wel telkens bijgemengd maar omdat je heel het gebied doet is het niet zo erg als er iets kleurverschil is.


Toen de blauwe verf droog was heb ik de andere onderdelen apart ingekleurd. De zwarte neuzen heb ik gedaan toen de andere kleuren droog waren, anders is het vragen om problemen tenzij je een uitgelopen effect wil bereiken.


Als laatste heb ik de omlijningen gedaan etc. Daarna goed laten drogen en klaar is je schilderij! Leuk om cadeau te doen en voordelig. Let op aanbiedingen. Ze komen regelmatig langs en dan heb je goedkoop verf en canvassen of tekenboorden.

Deze methode kun je ook voor moeilijkere dingen gebruiken. Ik heb in opdracht van mensen die ik ken dit portret geschilderd



Goed kijken en oefenen, oefenen en oefenen. Wie weet wat voor onontdekte talenten er in je schuilen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten