woensdag 17 april 2013

Blikjes En Doosjes Versieren

Dit is een blogje uit de oude doos maar ik heb nog een blikje gevonden. Ik wist dat ik hem nog had maar alleen niet waar en pas geleden kwam ik hem tegen! :-)
Eerst het " oude stukje":
Soms krijg ik wel eens een blikje of doosje waarvan je denk, " leuk! en handig formaatje alleen jammer van het logo". Zo kreeg ik ooit een metalen blikje van een artsenbezoeker. Géén idee meer wat er in zat, zo lang geleden is het ( is ook wel aan het blikje te zien) maar ik vond het een handig formaat om mijn quiltspulletjes voor een projectje in te stoppen. Alleen dat logo hè ... ik kan soms echt een pietlut zijn. Ik wil dat alles wat ik gebruik " leuk" is.
Dit is wat ik er van gemaakt heb..



Ik heb toen een afbeelding uit een tijdschrift geknipt. Ik had toen nog geen computer ( vóór 1999 dus) anders had ik een afbeelding uit kunnen printen.
Ik heb het toen met lijm op de deksel geplakt ( ik weet niet meer wat soort lijm, ik denk een plakstift) en daarna een paar lagen acryl lak eroverheen gesmeerd. De eerste laag kun je beter heel dun doen en voorzichtig opbrengen, vooral met zelf uitgeprinte afbeeldingen zou je kunnen hebben dat je de inkt uitsmeert en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Schrik ook niet dat de lak melkachtig van kleur is, het droogt helder op.
Zoals je ziet heeft de afbeelding het beter overleeft dan het blikje zelf.

Ik heb zoiets ook wel eens gedaan met een kartonnen doosje waarin kerstkaarten gezeten hebben. Bovenop zat een afbeelding van een van de kerstkaarten die erin gezeten hebben en dat vond ik ( pietlut als ik ben) niet geschikt om de rest van het jaar mee rond te lopen.
Ik heb toen stof en bandjes gebruikt om hem te versieren..



Het bandje heb ik eromheen geplakt om te voorkomen dat de stof ging rafelen
maar je zou ook de stof op plakvlieseline kunnen strijken tegen het rafelen.
Ik zie dat het stofje niet in het midden van het doosje zit. Dat zal vast wel een reden hebben want zoals ik zei kan ik heel pietluttig zijn.
Je zou zo´n versierd doosje voor van alles en nog wat kunnen gebruiken, aandenkens zoals knipsels en foto´s of allerlei romantische herinneringen of sieraden, de lijst is eindeloos. Dus hou je ogen open en gooi verpakkingen niet te snel weg. Soms zijn ze zo mooi dat je ze best een tweede leven kan geven.

Nu het " nieuwe" stukje:

Dit was het blikje wat ik zocht



Het was een bruin blikje waar cigaren in gezeten hadden. Ik heb het eerst wit geverfd en toen een logcabin patroon er op geplakt van stukjes uit een catalogus van Laura Ashley uit begin jaren '80 dacht ik. Daarna heb ik er een stukje helder plakplastic overheen geplakt. Ik wist toen niet dat je er ook acryllak overheen kon smeren. Misschien dat dat zelfs toen nog niet eens bestond! 
Toen had ik er patchwork benodigdheden inzitten. Nu zitten er stukjes frivolite in.
Wat was ik vroeger ijverig! Altijd met een handwerkje opzak. Ik weet niet of het aan mij ligt dat ik zo " lui" geworden ben of aan de afleiding van moderne electronica...



Deze foto is niet in scene gezet. Mijn geliefde I pod lag er echt al naast!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten