vrijdag 26 april 2013

Voordeur Tochtvrij Maken

Wij hebben een prachtige voordeur vind ik. Waarschijnlijk uit 1928 toen ons huis gebouwd is. Het spijt me van de scheve foto, ik had toen ( nog) echt niet aan de wijn gezeten!



Maar tochtvrij is hij in alle 32 jaar dat we het huis bezitten ( tot nu toe) nog nooit geweest. Ik durf te wedden dat het mogelijk zou zijn om bij windkracht 8 op de voorgevel je haar droog te föhnen in de gang zonder föhn! We begonnen met er een "gordijn" voor te hangen ( was eigenlijk een losgetornd dekbedovertrek) maar dat hielp niet. Als het stormde buiten dan stond het "gordijn" binnen bol en werd alleen op zijn plaats gehouden door een ( zelfgemaakte) tochtrol.
De laatste jaren hebben we de deur ook nog eens "dichtgeplakt" met schilderstape en ook het luikje achter het rooster. dat hielp best wel wat maar was lastig als er jehova's getuigen langskwamen of kinderen die koekjes wilde verkopen. Door de brievenbus roepen dat je geen belangstelling hebt wordt als vreemd gezien,wat ik me wel kan voorstellen.
Wij gebruiken alleen de achterdeur dus voor ons wat het geen bezwaar.
In ieder geval, onze gang was donker ( door het "gordijn") en koud en ik wilde er wat aan doen...
Vorige zomer heb ik heel de voorgevel opgeknapt en werd alles weer in de verf gezet. Toen heb ik gelijk de deur onder handen genomen.
We hebben in de deurpost twee lagen tochtstrip geplakt. Op sommige plekken wat het zo erg dat het licht door de kieren naar binnen scheen.



Hier gedeeltelijk twee lagen op elkaar op extra tochtige plekken



Hier twee strippen haaks op elkaar



Hier "gewoon"een dubbel brede strip waar het gewoon tochtte.

De kunst is om met een dichte deur te kijken waar er nog licht doorheen komt.

Voor het luikje bedacht ik een geniale oplossing al zeg ik het zelf. Ik heb een stuk schuimfolie geknipt dat hetzelfde formaat was als het luikje/raampje met glas



en dat heb ik met een stukje schilderstape aan het luikje geplakt. Het stukje schuimfolie had ik bewaard of gevonden bij mijn vader in huis die ook alles bewaarde.
Op de folie heb ik strippen met tochtstrip geplakt. Het deurtje week nogal.



Toen ik het luikje open deed om het op de foto te zetten merkte ik dat de tochtstrip wat losliet dus misschien is het beter om er wat lijm op te doen.
Als we straks een hittegolf hebben kan ik het stukje schuimfolie met tochtstrip makkelijk verwijderen zodat we weer een flinke luchtstroom krijgen zowel met het luikje open als dicht ;-)

Buiten ziet het er net uit alsof we matglas hebben 




Het was afgelopen winter heerlijk warm in de gang!
De deur blijft nog steeds dicht maar het luikje kan open om ( vreemde) mensen te woord te staan. Het is ook lekker licht in de gang en de deur rot niet meer weg doordat het gordijn alle vocht er achter houdt. We hadden ook geen plassen water meer in de gang doordat het naar binnen regende door die kieren ik woon écht niet in een bouwval hoor!
Wij zijn er erg blij mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten