zondag 14 april 2013

Konijnen met Madenziekte

WAARSCHUWING:  niet lezen voor het eten behalve als je op dieet bent

Als je huisdieren hebt maak je van alles mee zoals die keer dat zoonlief twee vrouwtjes muizen voor zijn verjaardag kreeg en er twee weken later vijftien had! ( Bleek dat ze al zwanger waren toen we ze bij de fokker haalden)
Tegenwoordig hebben we nog één kat en twee konijnen.De konijnen lopen  buiten los in een met gaas afgezet stuk tuin. Dat is onze buiten televisie al moet ik zeggen dat de "uitzendingen" niet erg spannend zijn. Er wordt veel gegeten en stilgezeten, ze zien er dan ook uit als voetballen met oren en pootjes.
Voordat ik aan mijn verhaal begin wil ik even zeggen dat bijna al onze konijnen afdankertjes zijn of gratis aangeboden werden ( bespaartip: koop ze niet in een dierenwinkel)

Afgelopen zomer hadden we een drietal spannende momenten. Manlief vond dat een bepaald konijn zich vreemd gedroeg, ze zat telkens geïrriteerd te trekken met een achterpoot en te knabbelen in de buurt van een die poot."Die heeft vast last van maden,"zei hij. Dus moest ze gevangen worden... dat is makkelijker gezegd dan gedaan en vergt veel voorbereiding. Omdat ze bij ons loslopen zijn ze niet meer mak, bovendien hebben ze een heel gangenstelsel gegraven oh wat zou ik toch met een camera daar een kijkje in willen nemen!
Onder hun hok hebben ze wel drie ingangen dus leg ik tegenwoordig een groot laken over heel het hok met onderliggende gangen heen en stenen op het laken zodat ze er niet onder kunnen kruipen en alsnog de gangen in kunnen schieten. Dit doe ik op het moment dat ze onder de grond zitten in een andere gang of aan de andere kant van de ren, vaak rennen ze dan in een ander gat naar beneden maar dat is niet erg. Geduld is een schone zaak.
Als ze dan weer bovenkomen leg ik een grote plasticzak met zand erin voor de ingang van het andere gat. Eerst hebben we het met een voetbal geprobeerd maar die duwen ze er zo uit. Als alle gaten gedicht zijn kan het vangen beginnen. Op dit moment komt manlief in actie, die is niet zo sloom als ik en doortastender. Doe wel handschoenen aan en iets met lange mouwen. Ik heb nog een litteken op mijn onderarm van de eerste maden epidemie van vorig jaar! Het lijkt wel een soort konijnen rugby of Amerikaans voetbal zoals manlief moet tackelen om het konijn te vangen!
Maden infecties ontstaan doordat vliegen eitjes leggen onder de staart van konijnen waar vaak wat aangekoekte ontlasting zit. Die eitjes komen uit en de maden die daaruit voortkomen vreten zich door de huid heen in gaan onder het vel zitten en in en rond het gat zitten wat ze gemaakt hebben.
In het verleden zetten we de sproeier van de douche erop om ze er uit te spoelen maar als echte ervaringsdeskundigen hebben we een nieuwe methode ontwikkeld die volgens ons goed werkt. Met alleen een sproeier krijg je ze er niet allemaal uit en ze kunnen geloof ik toxische stoffen afgeven aan het bloed wat dodelijk kan zijn.
Hier een afbeelding ( niet van ons konijn)




Tegenwoordig zet ik een emmer met lauwwarm water klaar en dompel het konijn tot onder haar oksels erin. Op internet las ik dat maden daar niet dood van gaan maar ik heb proeven uitgevoerd en daaruit blijkt dat ze wel degelijk verdrinken. Het is ook een goed moment om de ontlasting rond de staart los te weken en er af te spoelen. In het verleden probeerde wij die "koeken"eraf te knippen maar dat valt niet mee en bovendien moet je uitkijken dat het konijn niet gaat spartelen en je het in haar velletje knipt!
Met de emmer methode ververs ik het water regelmatig, totdat het konijn en het water schoon zijn en alle maden verdronken. Inspecteer het vacht goed op maden die naar boven gekropen zijn. Daarna het konijn in een handdoek wikkelen en wat fohnen tot het wat opgedroogd is.
Omdat wij onze konijnen niet goed kunnen vangen zetten wij het geïnfecteerde dier in het schuurtje in een binnenhok zodat we het goed in de gaten kunnen houden en de wond kunnen inspecteren.
Er is spray te koop wat zou voorkomen dat ze er last van krijgen. 



Het dood ook aanwezige eitjes en maden. Wij hebben ons konijn daarna hiermee bespoten.
Een aantal weken later was het weer prijs maar deze keer bij het zusje van het eerder geïnfecteerde konijn. Deze is een stuk makker en deze vangen we door met een schep en emmertje de ruimte in te gaan. Dan prutsen we wat aan de grond en dan komt madam nieuwsgierig kijken. Met één snelle beweging ( van manlief) hebben we haar dan te pakken en volgen we dezelfde procedure als bij het andere konijn.
Twee weken later zei manlief "volgens mij heeft ze wéér maden!" Wij hebben haar dus gevangen en nauwkeurig onder haar staart geïnspecteerd maar er was niets te zien, dat was op een vrijdag.... op de maandag daarna vertrouwde manlief het nog steeds niet en hebben we haar weer gevangen... wat denk je.... zaten ze op haar rug! Kijk dus overal goed! Hoe ze daar terecht zijn gekomen was ons een raadsel maar ik las net op het internet dat ze ook op plekjes gaan zitten waar er een wondje is dus misschien was haar huid daar beschadigd.
Deze keer was ze zieker dan de eerste keer. De maden hadden er langer gezeten. Ze "deed" niet ziek maar at een dag of wat niet of nauwelijks. Daarna knapte ze weer snel op en kon een week later weer naar buiten. We hebben haar toch nog in het schuurtje gehouden ondanks dat deze wel vrij makkelijk te vangen is want ze had toch een flinke plek zonder vel op haar rug waar ze aan die maden had zitten vreten want deze keer zaten ze op een plek waar ze wel bij kon. 
Ik las net op het internet dat je zo snel mogelijk naar de dierenarts moet ermee. Toen ik het voor de eerste keer mee maakte jaren geleden belde ik in paniek naar de dierenarts en die zei, "onder de douche ermee en alle maden eruit spoelen.' Ik heb het konijn wat we toen hadden zelfs meegenomen naar mijn werk en heb daar het gebied eerst met verdovingsspray bespoten en daarna de maden met bevriezingsspray bevroren en ze er toen één voor één met een pincet van onder de huid zitten pulken ( soms is het handig om bij een huisarts te werken).
De methode die we nu gebruiken werkt (tot nu toe) prima. Van mij mag je tientallen euro's bij de dierenarts uitgeven ( ik las dat ze daar helemaal onder narcose gebracht worden) maar zolang als het om een kleine plek gaat en de maden nog klein zijn zie ik niet in waarom je het niet zelf zou kunnen doen. Ik sprak laatst iemand die wel naar de dierenarts gegaan was en dat konijn was twee dagen later dood dus garanties zijn er nooit.
Een tip nog, als je op deze manier konijnen wilt gaan houden, neem dan konijnen met een korte vacht. Momenteel hebben we een konijn met lange plukken haar hier en daar. Staat heel schattig maar is een ramp met modder en ontlasting aangroei.


Update

Een week geleden was het weer prijs en niet zo weinig ook. Het konijn zat tijdelijk in een hok en at niet. Bij nadere inspectie zag ik wat bewegen net boven haar staart ( onder de staart hadden we ingespoten met het spul) We hebben toen alle attributen tevoorschijn gehaald. Waaronder deze keer een babybadje. We hebben haar achtereind onder water laten zakken zonder eerst te kijken hoe ernstig het was.Binnen een minuut dreven er enorme hoeveelheden maden in het water. Ik schrok ervan. Het waren er honderden!! We hebben het water ververst en daar dreven er binnen de korste keren weer honderden in! Na de derde verversing waren het er tientallen en bij de vierde een twintigtal. Er was een een behoorlijke plek onderaan haar rug waar het vel los zat. We zagen geen maden meer maar ik kon me moeilijk voorstellen dat we ze allemaal hadden. Toch hebben we haar in oude handdoeken gewikkeld en daarna wat gefohnd. Als laatste hebben we er weer van dat spul opgespoten. Ze begon eigenlijk gelijk weer te eten en leek zichtbaar opgelucht. Een dag later hebben we die plek weer geïnspecteerd.We hebben toen nog twee maden gevonden maar die waren allerbei dood, ik vermoed door die spray. Ze had wel een heel nat vacht op de plek waar ze gezeten hadden. Ik vermoed dat dat wondvocht was. Na een week is ze weer helemaal de oude. Haar vel zit weer vast en haar vacht is droog.
Het viel me deze keer op dat het inderdaad wel heel lang duurt voordat de maden verdrinken in het water. Ze bleven maar bewegen. Ik heb wel de indruk dat ze allemaal uit de wond zwemmen.
Ik hoop dat we het nou even gehad hebben. Zo konijnen houden is niet leuk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten