maandag 8 april 2013

Aardbeien Smoothies Het Hele Jaar Door

Wij hebben een volkstuin/hof/moestuin. Heel actief zijn we de laatste jaren er niet mee bezig geweest maar wat er wel elk jaar in stond was aardbeien. Emmers en Emmers vol! Ik vind aardbeien met slagroom heerlijk ( vooral de slagroom) maar op die manier kun je geen emmers wegwerken. Mensen zeggen dan "ooh, lekker jam maken!" maar wij eten geen jam en dan stonden die potten er jaren later nog. Of "ooh, dan kun je lekker aardbeien "sop"van maken en dan lekker over de vla of yoghurt!" maar wij eten geen toetjes. Elk jaar at ik dus emmers vol aardbeien totdat ze mijn neus uitkwamen, we gaven ook veel weg en zo kwamen we er dan toch door maar ideaal was het niet....
Toen kreeg ik een idee! De aardbeien in de blender doen en dan in één persoon's porties invriezen! 
Elke morgen eet ik een klein handje ongebrande, ongezouten noten. Die zitten in handige plastic bakjes en omdat die zo handig zijn spaarde ik ze altijd op en gebruikte er af en toe eentje voor iets. Nu had ik een heel stel nodig! Één bakje vol = één glas vol.



Na het wassen en ontkronen van de aardbeien deed ik ze dus in de blender. Ik deed er een beetje vruchtensap bij om het vloeibaarder te maken en soms een overrijpe banaan. Er zijn vast genoeg recepten te vinden op het internet. Het gaat mij er meer om dat ik én de gigantische hoeveelheid aardbeien kan verwerken én ik in de winter op een goedkope manier vitamines en fruit binnen krijg. Ik weet dat er nu nog geen aardbeien zijn maar dacht, "als ze het een leuk idee vinden kunnen ze alvast bakjes gaan sparen!" Let er wel op dat je de bakjes netjes in de vriezer zet als het spul nog vloeibaar is. het laatste dat je wilt is een omgevallen bakje aardbeien puree los in je vriezer!

1 opmerking: