zondag 31 maart 2013

Oorzaak Maagklachten?

Vandaag een onderwerp dat weinig met consuminderen of repareren te maken heeft tenzij je denkt aan consuminderen op de gezondheidszorg en repareren van je lichaam. Maar ik denk dat ik iets ontdekt heb en misschien hebben anderen er ook wat aan en om voor één stukje een compleet ander blog op te richten leek mij wat te ver gaan.
Ik heb sinds het najaar twee episodes van "maagklachten" achter de rug. Geen brandend maagzuur maar een wat rauw, branderig, onprettig gevoel achter het borstbeen. De klachten hielden geen verband met wat ik at en ik was niet gestrest. Ik werk al sinds mijn 19e als doktersassistente en áls ik wat mankeer dan vraag ik mezelf altijd af of ik in de "molen" terecht wil komen en of ik de medicijnen zou willen nemen die me waarschijnlijk voorgeschreven zouden worden. Meestal heeft dat tot gevolg dat ik het rustig afwacht ( behalve die keer dat ik een dubbeldikke, rode, warme, kloppende, stijve vinger kreeg twee dagen na een kattenbeet ;-))
De eerste keer verdwenen de klachten vanzelf zonder dat ik iets aan mijn levenswijze veranderd had. 
Rond de kerst kreeg ik er weer last van.. ik probeerde gember thee want dat zou de maag kalmeren maar dat hielp niet. Het gevoel was constant aanwezig en ik had ook last van boeren waar ik anders ook nooit last van heb. Het was een groot raadsel tot ik op een dag klaar stond om mijn 1000mg vitamine C timereleased tablet in te nemen. Meestal vergat ik die in te nemen maar nu dacht ik er al een poosje aan om het wel te doen. Dr. Oz zei dat dat heel goed voor je was samen met een glaasje rode wijn, vitamine D tabletten, donkere chocolade, Kirkuma en een kinderaspirientje ( dat laatste deed ik niet). En terwijl ik naar die grote tablet keek ( dé reden waarom ik het meestal ontzag om hem in de nemen ) dacht ik, zou het? zou dat de oorzaak kunnen zijn? Toen dacht ik laat ik eens stoppen en kijken wat er gebeurt! Wat denk je... de klachten werden minder. Het gebeurde niet binnen een paar dagen maar eerder een paar weken en nu heb ik weer nergens last van! Ik denk dat, als die tabletten de oorzaak zijn, het de eerste keer overging omdat ik vol goede voornemens begonnen was om ze in te nemen en het na een poosje ging vergeten. Om er helemaal zeker van te zijn zou ik weer moeten beginnen en kijken wat er gebeurt maar zoals je vast wel kunt begrijpen zie ik daar tegenop.
Ik ga het wel doen want als de klachten wel weer beginnen zou ik het tegen de huisartsen waar ik voor werk kunnen zeggen. Als er mensen op het spreekuur komen met soortgelijke klachten zouden ze kunnen vragen of ze soms hoge doseringen vitamine C gebruiken. Ik heb aan een collega van de apotheek gevraagd of zij er ooit van gehoord heeft maar dat was niet zo en op google kon ik er ook weinig over vinden. Vandaar dit stukje. Er worden al genoeg maagbeschermers geslikt!

5 opmerkingen:

  1. Goed dat je de oorzaak aanpkt ipv het symptoom te bestrijden... en fijn dat je geen last meer hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik schrik er altijd van als ik zie hoeveel leeftijdgenoten en jonger aan medicijnen slikken. Dat hoop ik toch bij mezelf te voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Had je toevallig tabletten van de h.ema? Ik krijg maagzuur van hun B12 en buikpijn van de calcium/magnesiumtabletten. Heb trouwens ook coeliakie, dus mogelijk is er een glutenprobleem mee.
    Sulfiet kan ook maagzuur veroorzaken, vooral als je astma hebt.

    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, ze waren van het Krui.tvat. Ik kreeg er geen last van maagzuur van maar meer een geirriteerd en pijnlijk gevoel. Op hooikoorts na ben ik gezond ( voor zover ik weet).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Even een mogelijke rectificatie....eind 2013 kreeg ik weer min of meer dezelfde klachten gedurende een bepaalde periode zonder dat ik de vitamine C tabletten gebruikt had. Het was rond dezelfde tijd als de laatste keer. Het ging na een paar weken weer vanzelf over . Mogelijk is er dus een andere oorzaak maar ik ben er nog niet achter welke. Nog even een maandje of 8 geduld om te kijken of de klachten weer terugkomen.

    BeantwoordenVerwijderen