vrijdag 29 maart 2013

Zelf Sieraden Maken

Zoals je wel weet als je op mijn blog rondgeneusd hebt versier ik mezelf graag en heb ik inmiddels een hele verzameling kettingen en oorbellen. Ik gooi nooit wat weg op het gebied van kralen etc. want, je weet nooit wanneer je het weer kan gebruiken. De mode verandert en al volg ik niet slaafs de mode ik merk wel dat ik soms hele leuke dingen zie in de winkels! Een enkel keertje koop ik wat maar meestal ga ik eerst bij"mezelf winkelen".
Een aantal maanden terug kreeg ik van een collega allemaal kralen en armbanden en kettingen die ze niet meer wilde hebben. Vorig weekeind kwam dochterlief ook met een stel armbanden en oorbellen waar ze vanaf wilde. Gisteren  ben ik bezig geweest om de boel te organiseren.
Meestal knip ik alles kapot en haal ik overal de ornamenten af.
Ik was al een poosje bezig voordat ik bedacht dat ik het op de foto kon zetten dus hier een foto van toen ik bijna klaar was...



Ik sorteer alles op kleur en doe bedels bij bedels, tussenstukjes bij tussenstukjes etc. Dat nodigt veel meer uit om wat te maken dan één grote bende. Bovendien kun je alles makkelijk terugvinden.
Dan ga ik naar de winkels... niet om te kopen maar om te kijken. Dit doe ik meestal alleen. Ik wil niet gestoord overkomen maar dan raak ik in een soort meditatieve staat en dwaal langs alle bijouterie afdelingen en neem alles aandachtig in me op. Hoe zit de ketting in elkaar? Wat voor materialen zijn er gebruikt? Tegenwoordig zie je veel kettingen met stukjes koord en lint erin verwerkt. Ik laat me inspireren. Soms krijg ik gelijk een idee maar het kan ook een tijdje duren voordat er iets naar boven komt borrelen maar dat ben ik gewend.
Meestal maak ik gebruik van de dingen die ik al heb. Jaren geleden zag ik tijdens zo´n tochtje een ketting in een winkel hangen waarbij ik dacht "dat kan ik ook!" Eenmaal thuis moest ik gelijk aan de slag. Ik heb als basis een witte hippie ketting gebruikt die mijn ouders ooit op straat voor me hebben gekocht in Londen in de eind jaren ´60 ( zie je wel, het komt ooit weer van pas) Ik had hem decennia lang niet gedragen maar nu had ik er weer een bestemming voor.
Ik heb toen kleine "aanhangsels" ervoor gemaakt met kraaltjes, net als ik in de winkel gezien had. Verder heb ik er bedeltjes aangehangen die ik had liggen. Het was één lange ketting dus ik heb er door middel van een oogje en sluiting halverwege een dubbele ketting van gemaakt. Éen stukje met frutsels en ééntje zonder.
Dit was het resultaat...



Wat ook een leuk resultaat geeft is kralen op stiften rijgen. Dat geeft een wat luchtiger resultaat dan op een nylondraadje rijgen.
Dit heb ik gemaakt van wat kralen en ornamentjes die ik van een vriendin voor mijn verjaardag gehad heb.Door het op metaaldraad te rijgen heb je ook minder kralen nodig. Hoe minder kralen je op 1 stukje metaaldraad doet hoe langer de ketting wordt ( of hoe minder kralen je nodig hebt )



De mogelijkheden zijn eindeloos! Kijk ook eens op rommelmarkten naar oude kettingen waarvan je de kralen kunt gebruiken. Ik zoek meestal naar glazen kralen, die vind ik toch het mooist en die blijven ook mooi. 
En als laatst als je de ketting zat ben dan knip je hem los, bergt de kralen op en maakt er in de toekomst iets anders van in combinatie met andere kralen. Zo kun je een ketting of paar oorbellen maken dat precies bij je outfit past.






1 opmerking:

  1. Mocht je nog bepaalde kralen of bedels nodig hebben? Op kralenwinkel-online.nl heb je keus uit een groot assortiment! Handig ook bv voor nieuwe slotjes!

    BeantwoordenVerwijderen