maandag 25 maart 2013

Tafel Zeil

Toen we trouwden en nog geen kinderen hadden hadden we alleen placemats op onze antieke boeren grenen tafel liggen. Wij knoeiden niet met ons eten en schoonmaken was een fluitje van een cent. Toen er kinderen kwamen was het een ander verhaal. Er kwamen plastic tafelzeiltjes aan te pas en dat werkte ook goed. Het was toen ook het tijdperk van de "lieve bloemetjes" waar ik zo van hou dus het was nooit een probleem voor mij om een vervangend zeiltje met een leuk motiefje te vinden.
50% van de kinderen zijn nu het huis uit dus ik dacht, " dan kan het zeiltje weer weg" maar helaas dacht manlief er anders over. Hij vond het kaal en onhandig en helemaal niks dus het zeiltje bleef. Alleen... de mode is veranderd en ik niet. Na een overdosis Laura Ashley en Miss Marple in mijn jeugd ben ik niet mee gegaan met mijn tijd en zijn tafelzeiltjes met sloophout- of grindmotief niet aan mij besteed. Dus het zeiltje wat er nu ligt ( niet helemaal mijn smaak maar kon er net mee door) wordt zo lang mogelijk, en nu komt de tip....opgelapt met stukjes plakband op de beschadigingen  
Maar dat werkt maar voor een bepaalde tijd. Een paar weken geleden ging ik naar het winkelcentrum van de dichtstbijzijnde stad in de volle overtuiging dat ik last zou krijgen van keuze stress door het grote aanbod van tafelzeiltjes maar ik had het helemaal mis! Er was haast geen plastic zeiltje te krijgen laat staan in een motief dat ik leuk of dragelijk vond. Uiteindelijk vond ik iets wat er mee door kon in een hele goedkope winkel. Blij dat ik " geslaagd" was keerde ik huiswaarts en legde het zeiltje op tafel. Iedereen die nieuwe plastic artikelen uitpakt weet dat er een vreselijke chemische geur vanaf komt... nou binnen de kortste keren begon manlief steen en been te klagen over de lucht en dat hij er hoofdpijn van kreeg en helemaal onwel van werd dus heb ik het buiten aan de waslijn gehangen... de wind zou die geur wel wegblazen... had ik dat nou maar niet gedaan...
Zo zag het er een uurtje later uit. ( deze foto is trouwens een reconstructie)



De helft was er afgescheurd!!
tip 2 hang je plastic tafelkleed niet met windkracht 6 buiten aan de waslijn
Zoals je ziet het ik de stukken niet weggegooid. Ik bedacht er gelijk een paar mogelijke doelen voor.
Ik heb een dienblad met zo'n kussentje eronder om met een blad op schoot of in bed te kunnen eten. Ik gebruik dat als ik met kraaltjes etc. in de weer ben. De afbeelding die er eerst opzat werd versleten en vettig ( soms wordt het gebruikt tijdens eten of snoepen) Ik heb toen een stukje behang op maat gesneden en er op geplakt en toen was hij weer als nieuw!



Als dat stukje behang ooit ook vies en versleten raakt kan ik er een stukje van dat tafelzeil op plakken en dan is het ook nog eens afwasbaar!
Ik had ook bedacht dat ik het op een tafeltje met formica blad kon plakken wat onder de verf en lijmvlekken zit maar daar heb ik wat anders voor verzonnen. Ik kan het alleen nog niet uitvoeren en laten zien omdat de temperaturen buiten te koud zijn om verf te laten drogen. 
Al met al zit ik met een plastic tafelkleed dat in steeds verdere staat van ontbinding verkeert zonder uitzicht op een nieuwe. Het is maar goed dat hier niet veel visite komt. 
Ik zal eens op internet zoeken bedenk ik net!


2 opmerkingen:

  1. Ik woon in Zuid-Oost Frankrijk en daar staan op elke markt kramen met tafelzeil aan de meter in tientallen motieven, veel met provençaalse motieven maar ook wel andere motieven. Heb je in Nederland als eens op een grote markt gekeken?

    groetjes Florence

    wat me trouwens even van het hart moet: consuminderen en geïmpregneerde doekjes? Een bus ouderwets zilverpoets gaat bij mij jáááren mee ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met geimpregneerde doekjes bedoel zo'n zachte doek met " spul" erin. Ik heb er eentje waarmee ik al een jaar of zes doe dus niet een of ander pak met wegwerp doekjes. Ik poets niet veel zilver maar mijn ervaring met zilverpoets is dat ik het na verloop van jaren niet meer goed gemengd krijg door te schudden. Bovendien krijg je " gedoe" doordat zilverpoets witte uitslag geeft in bewerkte delen. Dan moet je weer met tandenborstels etc. In de weer.
    Ik heb inmiddels een nieuw zeiltje. Hij ligt alleen nog niet op tafel omdat hij nog stinkt ;-) Om bij een grote markt te komen zou ik 60km moeten reizen met het risico dat ik nog niets naar mijn zin vind. Dan spaar ik liever geld, tijd en het milieu door iets via het internet te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen