woensdag 20 maart 2013

Het Zwerf Afval Probleem

Vandaag geen repareer tip of creëer tip. Maar iets ernstigs. Ik erger me heel mijn leven al aan het feit dat mensen zomaar hun afval op straat neer gooien. Wat ze bezielt weet ik niet, daar kan ik me geen enkele voorstelling van maken. Ik loop al langer met het idee om mijn ( piepkleine) bijdrage aan de oplossing van het probleem te leveren en kreeg een tijdje terug het duwtje wat ik nodig had d.m.v. van een retweet waarin aandacht werd gevestigd op  een actie die vandaag plaats vindt. In die actie roept KLEAN (dat staat voor Klagen loont Echt Absoluut Niet.) iedere Nederlander op om vandaag 1 stuk plastic zwerfafval op te ruimen want plastic afval veroorzaakt de meeste problemen en leed op zoals de plastic soep in onze oceanen.
Ik heb net op deze site de aflevering van Klokhuis bekeken die daar over gaat:
http://www.kleanworldwide.nl/

Ik ben vanmorgen gewapend met 2 plastic zakken ( ja ja, plastic heeft ook voordelen) en een knijpstok uit de erfenis van mijn vader van huis vertrokken en heb over de lengte van +\- 1 km al het zwerfafval opgeruimd wat ik tegen kwam. Ik ben twee uur onderweg geweest en was best moe toen ik terug kwam. Sloten in- en uit klimmen kost energie, je hoeft daarna niet meer naar de sportschool ;-)
Ik heb, in het verleden, regelmatig tijdens het fietsen met aandacht het afval bekeken wat langs de parallelweg lag maar toen ik alles opgeraapt had was het toch meer dan ik gedacht had.
Dit was de oogst


Ik kreeg veel bekijks van automobilisten die over de N57 reden. Manlief is er van overtuigd dat ze dachten dat ik een taakstraf aan het uitvoeren was.
Er was ook nog een groep bosjes waar ik heel veel zag liggen maar daar ga ik een andere keer voor terug. En ik denk dat ik voortaan een plastic zakje meeneem als ik boodschappen in het volgende dorp ga doen om het verse plastic afval wat ik zie liggen in te stoppen.
Ik had vijf huis aan huis bladen aangeschreven om ze attent te maken op deze actie maar zag er niets over terug. Ze schrijven liever over winnaars van kleurplaten acties etc. dan aan de verwoesting van het milieu.
Volgend jaar ga ik ze er weer op attent maken. Mijn overbuurvrouw die journaliste is zei, "ze willen alleen plaatselijk nieuws, ken je niet iemand op het eiland die zich daarvoor inzet?" maar die kende ik niet. Misschien wordt ik die persoon wel en willen ze er dan wel aandacht aan schenken.
Je schaamt je toch dood om mens te zijn als je zulke foto's ziet....


2 opmerkingen:

  1. Inderdaad, vreselijk :( die foto, aww :(

    Ik moet zeggen dat ik het ook vaak genoeg laat liggen, maar als de kindjes in het speeltuintje spelen hier, ruim ik ook de chipszakken en redbullblikjes van de tienjarigen die ze er neerpleuren, op. Er staat nota bene een prullenbak.

    Echt, voortaan neem ik een oude plastic zak mee als we gaan wandelen. Je hebt helemaal gelijk! Super van jou deze actie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldige actie van jou! Verleden zondag deden de jeugdgroepen hier een grote zwerfvuilactie....ze verdienen er een centje
    mee voor hun werking...alles werd in een container gedaan die op het
    kerkplein stond...ik was verlegen toen ik hem zag!
    De volgende dag was hij al weg....eigenlijk zou hij langer moeten blijven staan zodat mensen er attent op worden gemaakt maar ja dan pleuren
    buurtbewoners er weer hun huishoudelijk afval in! niet normaal...
    Sinds wij hier afvalcontainers hebben heb ik de indruk dat er nog meer
    zwerfvuil ligt als vroeger...alles moet betaald worden ook in het containerpark en veel mensen dumpen dan maar alles in de berm..
    Spijtig toch.
    Ik ga ook meer mijn best doen in de toekomst om mee te helpen ....
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen