donderdag 28 maart 2013

Zilver Reinigen Zonder Moeite

Ik ken een tip om op een eenvoudige manier zilveren kettingen schoon te maken met spullen die iedereen in huis heeft. Ik zou deze tip voor alle zekerheid niet toepassen op sieraden met kwetsbare stenen of koraal erin. Geen idee of het kwaad kan maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat de opaal in het erfstukje van je tante Gertruida zwart verkleurt om maar wat te noemen. Ik heb met deze methode nog nooit problemen gehad maar je weet maar nooit....
Men neme een bakje en legt daar een stukje zilverfolie in en daarop doet men een schepje keukenzout. Ik kan je niets over verhoudingen vertellen. Ik doe altijd maar wat en het lukt altijd.





Dan giet men er wat warm water overheen. Ik weet niet eens of het persé warm moet zijn maar ik doe het wel.Daarna doet met de ketting erin. Ik zeg met opzet ketting want andere zilveren sieraden poets ik meestal op met een geïmpregneerd doekje maar met kettingen vind ik dat erg lastig.



Dan wacht men even, meestal roer ik de boel wat rond en wacht tot het zilver zijn bruine kleur verliest. Dit kan enkele minuten duren afhankelijk van hoe vies het zilver is. De ketting op de foto was maar een beetje verkleurd.



En voila een schone ketting en vies zout water. Soms zie je echt stukjes bruin erin drijven en wat je op deze foto niet kunt zien is dat het best wel vies kan ruiken.
Daarna spoel ik de ketting af onder de kraan en haal ik hem door een zachte droge doek. Daar komt ook nog aanslag op terecht. Als hij niet meer afgeeft en droog is ben je klaar. Ik heb dit ook met geoxideerd zilver gedaan en dat werd niet op slag wit dus je kunt deze methode ook daar voor gebruiken.
Om misverstanden  te voorkomen hier nog even een foto van mijn geïmpregneerde doekje. Het is van katoen en geen wegwerp ;-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten