maandag 11 maart 2013

Dekbed Verbreden

Een paar posts terug vertelde ik over het bed met de twee matrassen en het ravijn tussenin. Ons oude bed was 1.40m breed en het nieuwe 1.60m en we hadden pas een "nieuw" zuiver scheerwollen vierseizoenen dekbed gekregen van de buurvrouw ( dat had ze van haar zus geërfd en zocht er een goed tehuis voor). Wat moesten we nou doen? het "nieuwe"dekbed zou te small zijn voor ons nieuwe bredere bed en ik vond het zonde om weg te doen en een nieuwe bredere aan te schaffen. Gelukkig ben ik iemand die vooruit denkt dus tussen de aanschaf van het nieuwe bed en de leveringstijd zat een aantal weken waarin ik kon verzinnen over oplossingen en in die tijd kreeg ik een idee!........
Ik zou de twee scheerwollen dekbedden verbreden!



Op de markt kocht ik een goedkoop synthetisch dekbed met 5 verticale banen. Met een in vierkantjes gestikt dekbed zou het ook wel gaan maar dit leek mij makkelijker. Naar mijn idee gaf het niet dat het dunner en synthetisch was want de randen die ik aan mijn dekbed zou stikken zouden toch over de rand van het bed vallen en diende alleen maar als "tocht vangers/beschermers" en niet om ons warm te houden.
Ik begon met aan weerszijde van een gestikte baan zelf een baan te stikken. Dit deed ik om te voorkomen dat alle vulling eruit zou puilen op het moment dat ik de schaar erin zette.
Toen ik dat bij alle banen gedaan had knipte ik het dekbed in repen over de lengte tussen de twee rijen stiksels die ik er in genaaid had.
De rode stippellijn moeten mijn stiksel lijnen voorstellen en de grijzige lijnen de stiksel lijnen die er al in zaten.



Ik hield 5 losse banen over. Daarna heb ik aan weerszijde langs ons scheerwollen dekbed een synthetische baan vast gestikt en zo ons dekbed verbreed van 2.00m naar 2.40m. Omdat het een 4 seizoenen dekbed was heb ik dit bij beide dekbedden gedaan. Let er op dat je de drukknopen of klitteband stukjes die de twee dekbedden moeten verbinden vrij houdt zodat je ze aan elkaar kan bevestigen.
Ik moest wel nieuwe dekbedhoezen kopen maar kon een stel betaalbare op de kop tikken.
De oude dekbed hoezen hebben lange tijd dienst gedaan als "tochtrol"tussen de matrassen en nu als matras verhoger! :-) ( zie oude post) 
Dit idee scheelt mij €329,- ( het wordt wel gratis thuis bezorgd, dat weer wel..)

3 opmerkingen:

  1. Wij hadden nog een dekbed over, mijn vriend had een tweepersoons gekocht toen ik daar vaker bleef slapen, en we hadden allebei een eenpersoons. Dus nu hebben we allebei een eigen dekbed, en dat is eigenlijk ook best lekker - zeker omdat ik graag helemaal in m'n dekbed 'oprol' en hij gevoelig is voor prikkels, en ik hem nu dus niet steeds al knuffelend wakker kietel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat kan ook! Een bijkomend voordeel is dat er dan geen ruzie is over wie zich het grootste stuk dekbed toegeigend heeft ! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat knap dat je jullie dekbedovertrek hebt kunnen verbreden.

    BeantwoordenVerwijderen