donderdag 29 november 2012

Budget Mozaïk

Ik hou erg van Mozaïk en denk er over om ooit een workshop te volgen en iets moois te maken. Tot die tijd had ik bedacht dat ik al wat kan oefenen.... met restjes behang! Ik ben helaas nogal bewaarderig maar soms komt dat toch goed van pas zoals nu.
Je moet wel realistisch zijn wat betreft de beperkingen van papier mozaïk. Een vloertje of tuintafel lijkt me niet zo verstandig maar een fotolijstje, schilderijlijstje, spiegelrand en misschien zelfs een blad van een kleine ( weinig gebruikte) tafel moet volgens mij goed te doen zijn.
Het enige wat je nodig hebt is restjes behang of papier van ongeveer dezelfde dikte. Karton of behang als basis voor het ontwerp. Plakstift om de stukjes vast te plakken. Een schaar natuurlijk. Een potlood om het ontwerp mee op het papier of karton te tekenen en lak om het geheel naderhand te beschermen. In het geval van een tafelblad zou het fantasisch zijn om een glazenplaat erover heen te kunnen leggen. Soms zie je op rommelmarkten tafeltjes met glasplaten er op.
Eerst teken je een grof ontwerp op het stukje basiskarton of behang. Als je een lijstje of spiegelrand wil maken moet je ondergrond precies dezelfde afmetingen hebben als de rand. Mocht je het later toch willen veranderen dan kun je alles er zo weer aftrekken. Bedenk ook dat je ondergrond later het "voegsel"zal zijn dus hou er rekening mee dat de kleur later zichtbaar is. Wit, grijs of zwart zijn het meest neutraal.
Nadat het ontwerp op de ondergrond getekend is kun je beginnen met knippen en plakken. Dit kost veel tijd en geduld. Hoe grover het ontwerp hoe groter de stukjes papier kunnen zijn die je er op plakt.
Als heel de basis beplakt is en alles goed gedroogd is kun je het aflakken om het te beschermen. Je zou voor de eerste laag een spuitbus kunnen gebruiken en daarna met pot en kwast in de weer kunnen gaan. Let er wel op dat beide laksoorten de zelfde basis hebben b.v. water. Gelijk met pot en kwast aflakken kan ook wel denk ik maar ik zou eerst een proefstukje maken om te kijken hoe het gaat. En het spreekt voor zich (hoop ik ) dat als je een spuitbus gebruikt bij een lijstje of spiegel je eerst de rand bespuit en het daarna pas op het voorwerp plakt om het glas schoon te houden.

Ik kan geen voltooid ontwerp laten zien maar wel iets waar ik nog aan bezig ben. Op deze manier is het extra duidelijk hoe alles in zijn werk gaat.
Ook leuk voor kinderen om te doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten