zaterdag 1 december 2012

Weggeborgen staat netjes

Toen wij ons huis jaren geleden kochten hebben wij zelf een "kastje" gemaakt om onze Lp's en stereo apparatuur in te zetten en telefoon en platenspeler bovenop te zetten. Het bestaat uit 2 zijkanten en een plank halverwege en eentje bovenop. Hij staat helemaal in een hoek gepropt tussen de schoorsteenmantel en muur. Ik had zelfs nog sierrandjes aan de planken bevestigd om het mooier te maken. Het voldeed vele jaren prima maar zo'n open kastje oogt toch wat rommelig tenzij alles op vorm en kleur gesorteerd is zoals in een Ikea catalogus. In het echte leven werkt dat niet zo helaas.
Toen ik tientallen jaren later naar een woonprogramma op de BBC zat te kijken, zoëen waar ze in 2 dagen tijd een metamorfose doen waarna de bewoners verrast worden en óf verrukt óf vol afgrijzen binnen komen, zag ik een handig idee.
Ze hadden schuifdeurtjes gemaakt zodat de inhoud van een kast niet meer zichtbaar was. Eerst hadden ze 2 frames gemaakt ( 2x4 plankjes in verstek gezaagd) en aan elkaar bevestigd. Ik heb van die platte metalen hoekjes op de naden geschroefd om ze goed haaks en stevig te krijgen en daarna hebben ze met een nietpistool een stuk bamboe rolgordijn aan de achterkant vast geniet en een knopje erop geschroefd om het open en dicht schuiven te vergemakkelijken. Tot slot moet je een stel rails hebben om de deurtjes in te laten schuiven. Ik vond het geniaal en ben onmiddelijk in actie gekomen.
Let op! HET DEURTJE MOET PRECIES DE JUISTE MAAT ZIJN anders schuift hij niet of valt hij er uit!
Ik wilde een deurtje eruit halen om de achterkant op de foto te zetten maar dat ging zo moeilijk dat ik het maar opgegeven heb. Ik heb dus alleen een foto van het nietapparaat


En van het eind resultaat                                                                        


Daarna kreeg ik zelf nog een idee! Ik had nog rol gordijn over en daar heb ik een stukje van om een plasticbloempot geplakt! Die bloempotten zag je veel
in de jaren '80. Ze zijn lichtgewicht en lekken niet maar zijn ook niet zo fraai. Vooral die van mij niet. Ik had hem ooit op een rommelmarkt gekocht. Hij was slordig zalmroze geverfd wat niet bij mijn interieur paste dus heb ik hem zelf met verf en een natuurspons bewerkt. Iets wat heel wat jaren geleden ook erg in de mode was. Omdat hij toch een handig formaat was wilde ik hem niet wegdoen dus was dit de ideale oplossing. Met een lijmpistool was het zo gepiept en ik ben heel tevreden met het resultaat


Mocht je dus ergens een kapot bamboe rolgordijntje hebben liggen dan heb je hier enkele ideeën om hem een tweede leven te geven. Mocht je de ideeën gewoon leuk vinden dan kun je er eentje voor een habbekrats bij Xenos kopen.

.                                       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten