zondag 2 december 2012

"Kunst" aan de muur

Soms heb je dat de puzzelstukjes in elkaar vallen en je ineens een idee krijgt! Ik heb heel veel jaren aan patchwork gedaan en heel wat dingen gemaakt maar om een of andere reden werd de animo minder en dan hou je projecten over die maar niet afkomen en daar heb ik een hekel aan.
Zo had ik mijn ziekenhuis project.... Ik hou graag overal rekening mee ( voor zover dat mogelijk is) en had bedacht dat als ik ooit in het ziekenhuis zou belanden ik graag een handwerkje bij de hand zou willen hebben om me bezig te houden. Dus heb ik jaren lang een blikje gehad met honderden kartonnen vierkantjes en honderden iets grotere vierkantjes van stof om om die kartonnetjes heen te naaien. Die zou ik dan later allemaal aan elkaar naaien om een geheel te vormen. Ik bleef gezond ( heel erg fijn natuurlijk!) en mijn nood handwerk pakketje bleef onaangeroerd in de kast. Op een dag besloot ik er toch maar aan te beginnen en een hele tijd later had ik een lap met 1008 blokjes van 2x2cm die tot quiltje verwerkt moest worden. Voor diegene die het niet weten, een quiltje bestaat uit een top ( de lap met aan elkaar genaaide stukjes)  vaak nog met een rand eromheen. Een tussenvulling, meestal van fiberfill, en een achterkant. Die drie lagen worden met hele kleine quiltsteekjes aan elkaar genaaid om ze op hun plek te houden en als alles af is komt er nog een biesje omheen en als het iets is wat je op wilt hangen een "tunnel" om een roedje doorheen te doen. Daar zat ik nou jaren tegenop te zien. Ik had alles ervoor in huis. Zelfs een grote rol in kleur overlopende quiltgaren om er een kleurrijk geheel van te maken maar ik kon me er maar niet toe zetten om er aan te beginnen....
Toen overleed mijn vader. Hij had een groot huis vol met dingen die hij weer van andere familieleden geerft had of dingen die hij zelf decenia lang bewaard had. Zo kon het gebeuren dat ik diep achterin een kast tussen allerlei kledingstukken een grote vergulde schilderijlijst tegen kwam. De raderen in mijn brein begonnen in versneld tempo te draaien en toen kreeg ik een idee!! Zou het passen?? Zou dit de oplossing voor mijn "probleem" zijn?? Snel ben ik met de lijst naar huis gereden en met hartkloppingen heb ik mijn lapje met 1008 stukjes tevoorschijn gehaald en .... hij paste!! Ik hield zelfs een beetje over.
Toen heb ik mijn nietpistool tevoorschijn gehaald en de lap achterop de lijst vast geniet en klaar was mijn schilderij!


Nu denk je misschien, "wat heb ík hier nou aan? Ik heb geen oude lijst in een kast en geen lap met 1008 vierkantjes stof van 2x2cm". Nou, ik had bedacht dat als je het een leuk idee vindt je misschien op de markt kan kijken naar een leuke lap stof. Misschien eentje met grote vegen kleur net zoals er op moderne kunst te vinden is. En op elke rommelmarkt en in elke kringloop winkel zijn er schilderijlijsten van allelei stijlen en formaten te vinden. Je zou ook een drieluik kunnen maken b.v. De mogelijkheden zijn eindeloos en het hoeft niet veel te kosten. Ben je het na een aantal jaren zat dan trek je de stof eraf en niet je er iets anders achter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten