vrijdag 14 december 2012

Nieuw Leven Voor Behangrestjes

Zoals ik al eerder schreef ben ik nogal bewaarachtig. Soms duurt het heel lang voordat ik inspiratie krijg om iets te doen met de spullen die ik bewaard heb voor "je weet maar nooit". Zo ook met restjes behang die ik tientallen jaren bewaard heb. Er zit zelfs behang bij uit de jaren '70 van mijn ouderlijk huis!
Onlangs heb ik er toch nog wat mee gedaan... We wilden de bijkeuken opnieuw behangen. Het behang dat er op zat was erg verkleurd maar ik zag er tegen op om alle kasten leeg te halen en verwijderen. Mijn man zei "dan behang je er toch omheen? " en toen kreeg ik een idee! In het verleden heb ik veel aan patchwork gedaan en zo kwam ik op het idee om een patchworkmuur te maken met mijn behangrestjes. Ik heb wel behang gekozen dat een beetje bij elkaar past en ik heb maar één muur gedaan om het geheel niet al te druk te maken. Er zat vinyl behang op dus ik heb eerst voorzichtig de bovenlaag er af getrokken en heb de onderlaag laten zitten zodat mijn stukjes behang goed zouden hechten op de ondergrond. Toen heb ik behulp van mijn quiltlineaal allemaal stukjes gesneden die precies even groot waren. Dit luistert erg nauw. Ik heb ook een waterpas erbij gehouden om te kijken of ik niet scheef ging.


Al met al was ik erg in mijn nopjes met het resultaat! Er lag ook nog een nieuwe rol behang tussen en daar heb ik een andere muur mee behangen en de twee andere muren heb ik wit geschilderd. Zo had ik een voordelige metamorfose van mijn bijkeuken. Alles had ik al in huis dus het koste alleen maar tijd.


Ik heb ook het trappengat gedaan met banen maar daar heb je wel flink lange stukken voor nodig.
Dus... heb je ook restjes behang liggen uit vervlogen tijden? Dit zou je er mee kunnen doen. Je haalt er ook herinneringen mee op. Ik dacht telkens, "O ja, dat hadden we in de w.c. en dat in de slaapkamer!" etc. etc.

2 opmerkingen: