maandag 10 december 2012

Doe Het Zelf Olielampje

Toen mijn dochter bijna 3 jaar geleden het huis uitging waren er heel wat spullen die uitgezocht moesten worden. Alles wat ze wilde bewaren heeft ze meegenomen maar er bleef nog aardig wat hier. Zoals een beautycase met optut spulletjes waar ze als kind mee speelde. Één voor één liet ik de voorwerpen door mijn handen gaan. Zo ook een leuk parfumflesje. Ik vond het eigenlijk zonde om weg te gooien en vroeg me af of ik er wat mee zou kunnen doen.... en toen kreeg ik een idee! Misschien zou ik er een olielampje van kunnen maken!
Er zat een verstuiver op die met goudkleurigmetaal om het glas gebogen zat. Ik heb dus een tijd zitten peuteren met een mesje en een tangetje. Wees dus heeel voorzichtig! Ik heb geloof ik een veiligheidsbril opgezet voor rond vliegend glas als het mis zou gaan en gekeken op mijn horloge of de huisartsenpraktijk wel open was voor het geval er hechtingen geplaatst  moesten worden. Maar dat was allemaal niet nodig, ik heb gedoseerd kracht gezet en beetje bij beetje het metaal verbogen totdat ik het van het flesje af kon halen.
Ooit had ik op een rommelmarkt een olielampje van gekleurd glas gekocht. Eenmaal thuis viel het tegen want het glas was alleen maar geverfd en er zaten beschadigingen op. Dat olielampje heeft jaren in een kast gestaan maar nu kwam het toch van pas. Ik kon het lontje en het glazen "lonthoudertje" ( géén idee hoe zo'n ding heet) gebruiken voor het parfumflesje. De maat was gelukkig goed, ze zijn in verschillende maten te krijgen dus hou daar rekening mee.
Al 2 jaar heb ik rond de kerst plezier van mijn zelfgemaakt lampje. Ik ben blij dat ik het flesje niet weggedaan heb!

Ik heb net even parfumflessen vergeleken. Het ziet er naar uit dat tegenwoordig de verstuivers op een andere manier bevestigd worden. Ik heb er nog een paar kunnen vinden ( en op de foto gezet) die geschikt zijn voor dit project. Soms zit het verstuiver gedeelte verstopt onder een plastic sier stukje ( dat was bij het grootste flesje op de foto ook zo)



Hieronder  nog een foto van de onderdelen die flesjes omtoveren tot een olielampjes.

Nog even een laatste waarschuwing. Kies een flesje dat stabiel staat. Als het omvalt krijg je een molotov coctail in plaats van een sfeerlichtje en houd lampenolie uit de buurt van kinderen! Als ze er van drinken kan het een chemische longontsteking veroorzaken. Vooral gekleurde lampenolie is heel aantrekkelijk voor kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten