zaterdag 12 juli 2014

Pruimenjam hondenpoep en gif

Afgelopen week zijn we een paar keer naar het huis van dochterlief en haar man geweest. Ze gaan hun tuin veranderen. Er komen andere schuttingen en andere tegels en wij hebben geholpen met het voorbereidend werk. Gisteren hielp onze schoonzoon en omdat onze dochter aan het werk was " moest" ik op onze kleindochter passen. Ik ben met haar in de wandelwagen naar het winkelcentrum geweest en toen we op de terugweg via een andere route hun straat inliepen zag ik allemaal pruimen op straat liggen! Wat denk je! Er staat een heuze pruimenboom!!!! Onze kleindochter sliep in de wagen dus ik kon even de tijd nemen om een zakje vol te rapen. Velen waren helaas gescheurd, of overrijp of overreden of plat getrapt en een aantal waren vers gevallen door de storm van een paar dagen geleden. Hier en daar zag ik ook een hondendrol liggen.....dilemma, dilemma. Echt fris kun je het niet noemen. Als ze die pruimen bij B.etuwe of H.ero zouden gebruiken zou er letterlijk str.nt aan de knikker zijn....maar aan de andere kant vond ik het erg zonde. Ik koop nooit pruimen en dit jaar zullen we geen pruimen krijgen van onze buurman naast ons groente tuintje omdat zijn pruimenoogst al in een vroeg stadium mislukt was. Uiteindelijk besloot ik diegene die nog in een redelijk staat verkeerden op te rapen en er jam van te maken. De vellen ( met eventuele resten uitwerpselen ) zouden dan niet gegeten worden. Ik vind het verontrustend dat ik me drukker maak om microscopisch kleine deeltjes hondenpoep dan landbouw gif
Nu we het toch over hondenpoep hebben...manlief werkte vroeger in de groenvoorziening.Als het gras gemaaid werd gingen zij met de bosmaaier over de plekken waar de grasmaaier niet goed kon komen. Daar lagen natuurlijk regelmatig honden uitwerpselen. Op een dag voelde de collega van manlief wat tussen zijn lippen..het was een korreltje mais... 3x raden hoe dat op een grasveldje komt....Hij heeft zijn mond zeer grondig uitgespoeld...Hij leeft nog steeds.

Ik heb de pruimen gewassen en de binnekant van de pruim er uitgeperst en de steen verwijderd. Toen ik alles gedaan had had ik 950gr"prut" 


Dat was te weinig.

Vandaag moest ik weer op omze kleindochter passen. Gewapend met een plasticzakje heb ik nog wat pruimen opgeraapt. Er waren inmiddels nog meer gevallen en er stond ook een auto minder op het parkeer terreintje onder de boom dus ik kon een aantal oprapen die gisteren nog onbereikbaar waren.
Ik heb alles goed doorgekookt en in potten gedaan.

Hier het eindresulataat

 
Ik hou helemaal niet van jam op brood maar doe een lepeltje door mijn yoghurt met muesli en gemalen lijnzaad. Ik hoop dat iedereen er vies van is en het niet moet. De vier potten aardbeienjam waar ik had gehoopt een jaar mee te doen gaan wel heel hard.

Ik ben trouwens niet de enige die van die pruimen eet. Een buurvrouw die langsliep zei dat ze erg lekker waren! 
Ze waren in iedergeval gratis :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten