donderdag 21 februari 2013

Kinderfeestjes Met Glasverf

Ik heb de kinderfeestjes van mijn dochter altijd thuis gehouden ( die van mijn zoon zijn een ander verhaal) geen dierentuin-/ Efteling-/ bioscoopbezoeken voor huize lekkerhandig. In plaats daarvan bedacht ik een aantal activiteiten om die uurtjes door te komen. Er werd gegeten, bewogen en wat creatiefs gedaan. Een van de leukste dingen die we gedaan hebben is het maken van een sfeerlichtje met behulp van een goedkoop glas en verschillende potjes glasverf.
Dit is een foto van het exemplaar dat dochterlief gemaakt heeft. Ik denk dat ze toen een jaar of 10 was.



Omdat ik pas een paar weken voor het feestje bedacht had dit te doen,heb ik  de glazen voor een gulden stuk in een warenhuis gekocht maar ik bedacht net dat met een beetje vooruit plannen je glazen voor een habbekrats op een rommelmarkt kan kopen of desnoods veel mosterd kan eten en de potjes bewaren!
Ik heb toentertijd de glazen ondersteboven op een blik gezet zodat ze op een verhoging stonden en de meisjes door het blik te draaien rondom konden schilderen zonder met hun handen aan het glas te komen.
Ik heb het al eerder gezegd, koop de goedkoopste kwastjes die je kunt vinden want naderhand kun je ze weggooien en bescherm je tafel goed want er zal vast wat geknoeid worden.
Een andere mogelijkheid is om glazen bordjes te schilderen en dan denk ik vooral aan gebak bordjes.
Deze heb ik ooit zelf gemaakt en jarenlang op een raam richel gezet zodat het licht er mooi doorheen kon schijnen.



Je ziet dat er een stukje verf af is. Mijn ervaring is dat na verloop van tijd maar dan heb ik het over >10 jaar dat de verf er af kan bladderen maar dan gaat het alleen om voorwerpen die al die tijd in de zon gestaan hebben.

Er zijn ook bordjes van glas met een afbeelding of patroon in het glas geperst. Dit kun je dan als leidraad gebruiken voor het schilderen.Ik schilder trouwens bij de bordjes altijd de onderkant!



Het volgende bordje heeft duidelijk zijn beste tijd gehad maar ik plaats toch de foto zodat jullie een idee van de mogelijkheid kunnen krijgen.



Voor oudere kinderen is er ook nog de mogelijkheid om een "glas in lood" bakje te maken.
Deze heb ik zelf vorig jaar gemaakt




Ik heb een glazen vaas gekocht bij een bekende goedkope winkel en hij koste me € 0,99. Daarna heb ik met dunne zwarte permanentstift strepen getekend waar ik het loodband wilde plakken. Mocht je een fout maken dan kun je het verwijderen. Ik weet alleen niet meer wat ik gebruikt heb ( of het terpentine was of aceton of wasbenzine? sorry) Daarna heb ik de vakken geschilderd met glasverf en toen die helemaal droog was heb ik zelfklevend loodband ( wat je per rol kunt kopen) over de scheidslijnen geplakt. Dit project is misschien wat minder geschikt voor een verjaardag omdat de verf goed droog moet zijn voordat je het band erop plakt. Eerst band en dan verven zou ook kunnen maar dan is het moeilijker om het verven netjes te doen.
Die sfeerlichtjes heb ik vlak na het eten gemaakt. Eer de meisjes naar huis gingen waren ze aardig droog maar kunt ze altijd nog een dag later terug laten komen om ze op de halen.
Ik hoop dat ik jullie weer aan wat ideetjes geholpen heb!

3 opmerkingen:

  1. mooi geworden die glas-in-lood vaas! goed idee ook, tnx!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. waar heb je de glasverf gekocht die je hebt gebruikt bij het glas in lood bakje? ziet er super leuk uit, ga het zelf ook proberen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het in de plaatselijke hobbywinkel gekocht. Het heet Decorfin Glass en het is van Talens. Ik heb even gegoogeld en je kunt het ook online kopen. Hou er wel rekening mee dat ze niet allemaal transparant zijn. Als je er een lichtje achter wilt doen is dat wel handig.
    http://www.ltcleiden.nl/glasdecoratie/talens-decorfin-glass/

    BeantwoordenVerwijderen