zaterdag 16 februari 2013

Lederen Zitbank Opfrissen

Zouden jullie deze zitbank al vervangen door een nieuwe?


Mijn zoon zei vorige week."wordt het niet tijd voor een nieuwe bank?" en toen zag ik dat ik hem écht weer eens een opknapbeurt moest geven. 
Hij zag er namelijk toen zo uit: 


Die bank heb ik voor f 500.00 gekocht dus dan weten jullie gelijk hoe lang we hem al hebben. Na een jaar of 5 a 6 kwam er een gaatje in het leer vooraan  maar ik wilde hem nog niet wegdoen want we hadden hem nog maar "net". Ik heb wel een jaar zitten verzinnen hoe ik dat gaatje dicht kon krijgen. Omdat hij met de achterkant tegen een kast aan staat had ik bedacht om een stuk leer uit de achterkant te snijden en dat op de zitting te maken maar ik was toch bang dat ik het niet netjes zou krijgen. Uiteindelijk heb ik een stukje leer door het gaatje heen geschoven en er lijm opgesmeerd en toen de scheur een beetje dichtgetrokken totdat de randen elkaar raakten en er wat zwaars opgezet totdat de lijm droog was en weg was het gaatje! Toen restte alleen nog al die witte strepen ( er zal vast wel een officieel woord voor zijn) Op de Tell Sell reclames zie je allerlei wondermiddelen maar die zijn meestal toch behoorlijk aan de prijs en omdat ik lekkerhandig ben bedacht ik dat ik het zelf wel met schoensmeer kon proberen. Onze bank is groen met een blauwe ondertoon en zo'n kleur schoensmeer was er niet te vinden dus ik heb donkerblauw gebruikt. Als je de schoensmeer wat verwarmt ( au bain Marie of op de kachel) wordt hij dunner en makkelijker smeerbaar. Toen heb ik met een doekje wat schoensmeer heel goed in de witte scheurtjes gewreven totdat al het wit weg was. Daarna laat ik het een tijd intrekken waarna ik het met een schoenenborstel de boel opgepoetst heb. Als het mooi glimt wrijf je er heftig over met een schone stofdoek. Je zult merken dat de schoensmeer op de stofdoek afgeeft. Dit doe je totdat hij zo goed als geen schoensmeer meer afgeeft. Vergeet niet de kiertjes en naadjes. De eerst paar dagen daarna is het een beetje oppassen. Ik zou er geen visite met een witte broek op laten zitten ;-) Zelf leg ik er een paar dagen een oude handdoek op.
Dit is de "na" foto.


Ik ga niet zeggen dat hij er als nieuw uitziet want dat is niet waar. MAAR een ander zal het niet opvallen en hij is weer een paar jaar toonbaar. 
De laatste keer heb ik een mengsel van ledervet met schoensmeer gebruikt, daar vind ik het resultaat ietsje minder mooi van . Het glimt minder. Maar als je een matlederen bank heb is het misschien beter geschikt dan alleen schoensmeer.
Je kunt deze methode natuurlijk ook op kleine krasjes gebruiken.
Als je krap bij kas zit of graag alles helemaal op gebruikt zoals ik is deze methode een uitkomst.
Het stukje leer wat ik voor het gaatje gebruikte kwam van restjes die ik heb liggen. Als ik lederen spullen heb die kapot gaan zoals portemonnees  schoenen die helemaal op zijn , handschoenen etc. dan knip ik altijd de bruikbare delen eruit want.... je weet maar nooit waar je het voor gebruiken kan.

2 opmerkingen: