zondag 17 augustus 2014

Onderhoudvrije tuinen


Ze raken steeds populairder. Mensen werken veel, hebben veel activiteiten buiten de deur en zijn druk druk druk. Het laatste dat je dan wilt doen is je kostbare vrije tijd besteden aan wieden en snoeien.
Veel voortuintjes worden omgetoverd tot parkeerplekken en achtertuinen worden van schutting tot schutting betegeld en wordt er hier en daar een bloembak neergezet.

Zoiets

Of zoiets


Dit heeft grote gevolgen. Enorme delen van Nederland zijn al geasfalteerd door ons wegennet, tel daarbij op de grote lappen bestrating en bebouwing en dan is het geen wonder dat bij de eerste de beste flinke plensbui de boel onderwater loppt. Het probleem is niet alleen water overlast maar ook nog eens gebrek aan voeding voor allerlei insecten zoals bijen en vlinders en andere minder aantrekkelijkere soorten die toch ook nuttig werk doen en iets moeten eten.
Soms worden er een aantal bloembakken gemetseld waar wat planten in gezet worden, vaak eenjarigen wat best kostbaar is en toch wel werk vereist omdat bloembakken en potten vaak water moeten krijgen. De potten omdat de regen ( als die valt) niet goed op de aarde terecht komt en de gemetselde bakken omdat ze boven het grondwater niveau liggen en de grond dus een stuk droger is
Onze tuin is bijna onderhoudvrij en toch niet helemaal bestraat ( over onderhoudvrij is manlief het niet eens maar daar kom ik later op terug)

Ons geheim? .............bodembedekkers!
Je hebt niet de hele zomer door bloemen zoals met één jarigen maar als je tuin eenmaal begroeid is hoef je bijna nooit meer te wieden. Je krijgt dan zo'n mat met planten dat er geen onkruid meer tussen kan groeien.
Ik heb een aantal foto's gemaakt van de planten die bij ons in de tuin staan


Dit is het Zonneroosje, deze is groenblijvend en geeft vooral in het begin van de zomer veel bloemen die allemaal 1 dag leven. Het zijn geen overwoekeraars.


Dit is Maagdenpalm. Die geeft in het voorjaar mooie blauwe bloemen. Er zijn meerdere soorten, deze heeft een vrij klein blad en wordt niet erg hoog en kan overal groeien.Deze is ook groenblijvend.


Dit is een geranium soort. In de winter verdwijnt hij helemaal om in het voorjaar weer op te komen. Je zou hier sneeuwklokjes tussen  kunnen poten . Deze geeft heel veel bloemen in mei.


Nog een geraniumsoort. Deze is groenblijvend, heeft de neiging om te overwoekeren en vormt dikke plakaten die ondoordringbaar zijn voor elk soort onkruid. In het voorjaar geeft deze roze bloemen


Tot mijn schande weet ik niet hoe deze heet....Er komen in de zomer grote gele wat platte bloemen in en in de winter een soort bruine ovale besjes. Ik geloof dat hij groenblijvend is


Deze foto is een combinatie van maagdenpalm en een soort bonte dovenetel die gele bloempjes geeft.

En tot slot deze. 

Zoals je ziet heb ik deze foto geplukt van het internet. Ik heb onlangs de laatste resten gerooid uit onze tuin want hij kan enorm kan woekeren en manlief wilde hem weg hebben en bestrijdt hem met hand en tand. Hij geeft eerst leuke witte of roze bloempjes en later deze schattige ( smaakloze) aardbeien

Er schiet me nog een soort te binnen met small zacht zilverkleurig blad dat witte bloemen heeft vroeg in het voorjaar en ook zo kan overwoekeren. Die is hier ook verwijderd.


Op deze hele oude foto hadden we heb nog maar het is slecht te zien.

Het gaat om de hoornbloem



Zoals je misschien opgemerkt heb komt het woord " overwoekeren" regelmatig voor in dit stukje.
Het is dan zaak om, als je een onderhoudvrije tuin wilt de planten in aparte vakken te poten zodat ze geen kant op kunnen anders moet je alsnog aan de slag om ze in toom te houden.

Misschien vind je het niet leuk om alleen grote vakken met lage bodembedekkers te hebben maar dat hoeft helemaal niet. Tussen al die bodembedekkers staan ook hortensias en vlinderstruiken etc en dat gaat bij ons goed. Die zul je wel af en toe moeten snoeien maar dat is maar even werk. Je bent er sneller mee klaar dan als je naar een tuincentrum moet rijden, je kar vol moet laten, een tijd in de rij bij de kassa moet staan en dan weer naar huis moet rijden...

Onze tuin is niet omderhoudvrij omdat we gras hebben dat gemaaid moet worden, een druif hebben die in toomgehouden moet worden en een coniferenhaag die geknipt moet worden en nog een paar stukken heg.
Voor dat gras is een alternatief als het niet een al te grote oppervlakte is....loop kamille. Ik heb het nog nooit in levende lijve gezien, alleen in de catalogus van B.akker ( die fotoshoppen tot een ware kunst verheven hebben volgens mij) 
Zeg nou zelf, komt dit geloofwaardig over?



Hier een afbeelding


Je raad nooit waar ik deze afbeelding vandaan heb! ;-)

Heb je één ( zoals je ziet heb ik de e met streepje inmiddels onder de knie ;-)) groot grasveld dan is een maaier robot een oplossing maar die zijn niet goedkoop. Bovendien schijnen ze vaak gestolen te worden.


Maar als je veel gras hebt en geen tijd/ zin om te maaien dan zou je ervoor kunnen gaan sparen.

Om het gebrek aan een bloemenzee te compenseren zou je b.v. één of twee mooi opgemaakte grote bloempot(ten) neer kunnen zetten maar die moeten echt regelmatig water hebben en van uitgebloeide bloemen ontdaan worden om er een hele zomer plezier van te hebben. Mij lukt dat niet zo best. Die van mij moeten regelmatig van een bijna dood gered worden.
Het is maar goed dat wij zoveel bodembedekkers hebben. Tot het huis van mijn vader verkocht wordt zijn we daar veel aan het wieden ( weinig bodembedekkers) en als je daar 4 uur lang aan het wieden geweest ben heb je weinig zin om thuis ook nog eens te beginnen.

Zo zie je maar weer..en onderhoudvrije tuin hoeft niet te betekenen dat je in een soort betonhok hoeft te zitten er is ook een wat zachter en milieuvriendelijker alternatief!

Ooh, vergeet ik wel te zeggen dat je tuin niet gelijk onderhoudsvrij is.. tot de bodem bedekt is zul je wel wat moeten wieden. En als je om de vijf jaar alles wil veranderen is het ook geen oplossing.

2 opmerkingen:

  1. De plant met de gele bloemen heet volgens mij Hertshooi. Kijk maar eens na er zijn nl. diverse soorten. De plant met de grijze bladeren heet Prikneus en zaait zich inderdaad erg gemakkelijk uit. Bij mij doet deze laatste het niet ivm. de grond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hertshooi klopt bedankt! Prikneus niet die bedoeld ik niet. Ik heb hem wel in de tuin staan. Ik heb hem inmiddels opgezocht en zal het er in zetten ( ik ben een luie blogger ;-)

      Verwijderen