woensdag 27 augustus 2014

Weer iets van de veroesting's dood gered

In ons straatje aan de andere kant woont er een erg aardig en trendy echtpaar. Ze hebben hun grote vrijstaande huis elders verkocht en wonen inmiddels al een aantal jaren in het piepkleine schattige huisje iets verder op. Zij werkt bij een juwelier en toen ze 50 werd hebben haar collega's een advertentie in de krant geplaatst met haar foto erbij waarin stond " Hoera, ons basis stuk wordt 50 jaar!"  Sindsdien noemen we haar in huize lekkerhandig," basis stuk." Het blijkt dat ze bij elk kleding stuk dat ze kocht tegen haar collega's zei, "dat moest ik kopen, het is echt een basis stuk!" :-)
Zoals ik al zei zijn ze heel trendy en ze zien er altijd picobello uit. We hadden het een keer over de economie en toen zei ze," geld moet rollen, ik geef alles uit!" ....Mijn tegenpool dus :-)
Het geld heeft ook gerold toen ze dit kochten


Ik weet niet waarom ze het gekocht hebben of waar ze het voor gebruikt hebben maar het lag al geruime tijd te roesten onder het bankje. Hen kennende komt het vast niet van X.enos of Leen B.akker vandaan. 
Ik weet niet wanner de gedachte bij me begon te groeien maar ik vond het " zielig" voor die bak.
Ik had bedacht dat ik misschien een briefje door de brievenbus kon doen waarin ik zou zetten dat als ze er ooit vanaf wilde ik het wel wilde hebben maar ik had nog niets op papier gezet. 
Toen wij op de koudste augustus dag in de geschiednis in de Efteling waren en ik manlief belde om te zeggen dat we richting huis gingen bleek hij bij hen binnen te zitten! Dit was mijn kans! " vraag gelijk over dat roestige ding!" Zei ik tegen manlief. Toen we thuis kwamen bleek het bij ons achter aan de boom te hangen in plaats van bij hen onder het bankje te liggen :-)
Zodra ik de kans kreeg en het weer het toeliet ben ik aan de klus begonnen om hem op te knappen. Nou weet ik dat niet iedereen dezelfde definitie van opknappen heeft. Er zijn mensen die roestig authentiek vinden en er zijn zelfs verf producten die de roestige uitstraling kunnen behouden terwijl het voorwerp beschermd wordt las ik in de S.easons maar als je omgeven wordt door zoveel authentiek uit elkaar vallende dingen als ik wil je wel eens iets dat gewoon netjes in de verf zit

Hier een close-up


Er zitten mooie detail aan

Verven was best ingewikkeld want je krijgt zeker druipers aan de andere kant. Ik heb dan ook tegelijk de binnen en de buitenkant geverfd en ben zo door de rondte gegaan ( ik heb hem natuurlijk eerst met een staalborstel bewerkt)

Omdat ik nog maar weinig donkergroene metaalverf had en veel donkerblauwe ( of zoals wij het noemen; Renault Megane Scenic blauw omdat wij het voor de roestplekken op onze vorige auto gekocht hadden) heb ik de eerste laag blauw gedaan


Toen heb ik de onzichtbare delen opnieuw blauw geverfd en de zichtbare donkergroen

Konijn Bullebak wilde ook op de foto ;-)

Omdat ik toch bezig was heb ik gelijk de deksel van onze wel geverfd


Hij begon te roesten door een plantenbak die ik er op had staan en zo'n goedpassende deksel vind je natuurlijk nergens meer.
 Donkerblauw is nu op!

Misschien willen jullie weten wat ik met die mand ga doen....

Ik had bedacht dat ik hem als plantenbak kan gebruiken. Ik moet er natuurlijk wel een binnenpot voor zien te vinden.
Mijn eerste gedachte was zo'n flexibele plastic mand

Die is wat te hoog maar omdat er streepjes op staan zou je hem netjes af kunnen snijden. Maar in het volgende dorp hadden ze hem alleen in een soort neon groen....niet echt mijn kleur..... Toen dacht ik aan een speciekuip. Die hadden ze bij de bouwmarkt voor €6,95 per stuk

Die waren ook te hoog en zulk dik plastic zou moeilijk zijn om netjes af te snijden.....Toen bedacht ik om een emmer te vragen bij de bakker. Wij hebben er al diverse staan hier. Hun ingrediënten zitten er in en er zitten best grote emmers bij. Ik heb even de emmer opgemeten waar we altiijd onze kerstboom in doen maar die had een bodem van 30cm diameter terwijl ik er eentje van 40 cm nodig had......Toen ben ik op marktplaats gaan neuzen en zag ik deze staan!!

 
In Friesland............ik woon honderden kilometers van Friesland vandaan....Maar ik kreeg wel een idee!! Dit is volgens mij een dood ordinaire bloempot waarin hoveniers hun struiken/ bomen in aangeleverd krijgen, dus ik ben , gewapend met foto, langs het plaatselijke hoveniersbedrijf gefietst en heb gevraagd of ze wel eens van die potten krijgen en dat was zo! Ze heeft mijn naam en telefoonnummer genoteerd en zou me bellen als ze er een paar voor me hadden. Ik wil er het liefst 2 hebben zodat ik er eentje voor winterplanten en eentje voor zomerplanten zou hebben. De maat is precies goed. Bodem is 40cm diameter en hoogte 30. Die mand is 28,5cm hoog dus dat kan best. Ik wil hem wel verven want met een zwarte pot in een donkergroene mand zie je weinig van het vlechtwerk.

Manlief heeft nog gevraagd waar ze die mand voor gebruikte maar de laatste tijd gebruikten ze hem alleen om een glas op te zetten als ze op het bankje zaten maar dat is bijna nooit. Ze zijn meer op het terras te vinden. Ik denk er dus over om zo'n opvouwbaar krukje voor ze te kopen,waar ik lyrisch over ben, als dank. Dan kunnen ze daar een glas op zetten of er zelfs op gaan staan als ze ergens niet bij kunnen. Alleen weet ik niet of ze daar blij mee zouden zijn, het is niet echt " design" waar ze aan gewend zijn.

Ik wacht even totdat ze hier voor deze prijs te krijgen zijn en dan ga ik een zwarte kopen. Het zijn geen mensen voor roze of lichtblauw...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten