donderdag 6 november 2014

Hot stone aromatherapie ;-)

Als die titel me geen 100 hits via Google oplevert dan weet ik het niet meer ;-) Een beetje misleidend eigenlijk want ik ga het over heel andere hete stenen hebben. Ik heb het onlangs over lekker geurtjes gehad. Ik ben toen vergeten te vertellen over mijn nieuwste uitvinding voor een lekker geurtje in huis. Zoals ik al diverse keren verteld heb heb ik een oliebrandertje maar dat gaat altijd met vuur gepaard en dan moet je er aan denken om het vlammetje uit te blazen als je het huis verlaat.
Ik heb ook ooit een vierkant blokje gekocht waar je etherische olie op kan druppelen zodat het een geurtje afgeeft


Ik had eerst bedacht dat je ze misschien zelf van zelfhardende klei zou kunnen maken met aan de onderkant een laagje verf tegen het doorlekken van de olie..toen dacht  ik,"  je zou ook een steentje met een kuiltje kunnen gebruiken" en toen heb ik tijdens het wieden bij het huis van mijn vader in het grind zitten wroeten op zoek naar steentjes met kuiltjes
 Ik luister tijdens het wieden altijd naar luisterboeken ( even afdwalen hoor ;-)) Ik was op dat moment aan het luisteren naar Mysterious Island van Jules Verne ( geweldig spannend én gratis via Librivox recordings) daar kwam een vulkaan aan te pas en toen dacht ik " puimsteen!" Daar zitten heel veel gaatjes in waar de olie in kan gaan zitten zonder dat het doorlekt! Ik heb het stukje puimsteen wat nog in de badkamer lag meegenomen naar huis als experiment....De olie lekte er niet uit maar werd naar mijn idee té veel geabsorbeerd. Toen kreeg ik een ander idee! Ik had nog een stukje steen dat ik ooit uit Schotland meegenomen heb.
Hier een foto van die dag

Met mijn moeder en broertje ( die grappig dacht te zijn)

We gingen die dag wandelen via een route die aangegeven werd door pijltjes. Ik hoorde het pas jaren later maar we waren verdwaald, geen pijltje te bekennen. De omgeving was echt prachtig. Ik heb nog mooiere foto's maar deze was de eerste die ik tegen kwam ( kortom, ik was lui ;-)) Op de terugweg naar de bewoonde wereld hebben we over ( kleine) watervalletjes moeten klauteren en over smalle paadjes die boven een afgrond hingen maar we hebben het gered! Mijn broertje en ik waren we ons nergens van bewust! In iedergeval heb ik toen diverse stenen meegenomen. Die glinsterden allemaal bij een bepaalde lichtinval ( bling bling van de natuur hè ;-))
Die stenen waren niet glad dus het leek me dat die goed olie zouden " absorberen" zonder alles gelijk op te slurpen zoals de puimsteen deed

Hier een foto van beiden

 
Links de puimsteen en rechts de steen uit Schotland. Dat " zwarte" is de olie die ik er op gedruppeld heb. Zoals je ziet heb ik ze op de c.v. gelegd. Door de warmte komt de geur vrij.


Hier nog een glamour foto van de steen uit Schotland.
Nou hoef je van mij niet persé je leven te wagen in Schotland voor een semi poreuze  steen. Ik dacht misschien lukt het ook met een scherf van een terracotta pot of een steen die veel kleine gaatjes heeft. Met één grote kuil zoal ik eerst bedacht had moet je uitkijken dat hij recht op de verwarming ligt zodat de olie niet op de vloer kan druipen.
Je zou voor elk geurtje een andere steen kunnen gebruiken want ik denk niet dat je de olie er makkelijk uit kunt spoelen zoals bij een brandertje met water.
Het is in iedergeval goedkoper en waarschijnlijk gezonder dan de syntethische interieur parfums uit de supermarkt.

2 opmerkingen:

  1. Als je een waxinelichtje smelt (ipv water) en daar je olie door doet heb je er heel erg lang plezier van. Blijft wel het feit dat je het vlammetje moet uitblazen als je het huis uitgaat :-)

    BeantwoordenVerwijderen