zaterdag 20 september 2014

Ik ga mozaïeken! :-)


Trouwe lezers van deze blog zullen weten dat ik al jaren graag wil mozaieken. Ik heb tot nu toe alleen een poging gedaan met stukjes behang maar met echte stukjes tegel en glas nog nooit.
Afgelopen zomer was er in het volgende dorp een kunstmarkt waar ik altijd even ga kijken. Ik vind zo'n markt altijd heel inspirerend en niet zelden doe ik er ideetjes op. Er stond dit jaar ook een kraampje met mozaïek!
Ik vroeg of ik een foto mocht maken van het kraampje maar de vrouw was een beetje terughoudend. Ik vermoed dat ze dacht dat ik alles thuis na ging maken. Pas toen ik zei dat het voor eigen gebruik was om naar te kijken en dat ik zo vrolijk werd van de aanblik van al die kleurtjes stemde ze toe.
Ik wil jullie de foto laten zien maar omdat ik beloofd heb dat het voor eigen gebruik was laat ik alleen wazige fragmenten zien voor een indruk

 


Nou, daar kan ik maar beter mee stoppen want ze zijn wel héél erg klein en onduidelijk geworden!
We raakte aan de praat en ze zei dat ze ook cursussen gaf in het volgende dorp aan de andere kant van mijn woonplaats! Mijn moment was gekomen! Een mozaiek cursus nog geen 5km van mijn huis vandaan! Ik heb haar verteld van mijn ( bijna) levenslange wens om een keer te mozaieken en heb haar mijn email adres gegeven zodat ze contact op kon nemen als bekend werd wanneer ze weer een cursus ging geven.
Begin september was het zover. Het gaf wel wat voeten in de aarde want het was precies de enige avond dat ik niet kon, mijn yoga avond! En bovendien was het 9 of 10 keer! MAAR je wilt iets ( bijna) heel je leven of je wilt het niet...Ik heb mijn yogajuf gemaild en omdat ik al zoveel jaren trouw kom heeft ze mij tijdelijk in een andere groep gezet waar er een leeg plekje was en zou ze mijn plekje die keren dat ik er niet was als inval plekje gebruiken of voor proeflessen. Probleem opgelost.
Ik ben aardig creatief maar mijn ideetjes hebben tijd nodig om te groeien. Je kunt mij niet aan een tafel met spullen zetten en zeggen," maak wat moois" Eer dat ik wat bedacht heb is de tijd om. Ik heb dus gevraagd of ik een keer van te voren langs kon gaan om te kijken wat ze had en ik heb ook een paar avonden op Google afbeeldingen en Pinterest zitten kijken om ideetjes op te doen en te kijken wat ik wel en niet mooi vond en wat uitvoerbaar was voor mij ( ik overschat mijn kunnen nogal eens ;-))
Ik ga jullie mee leiden langs mijn zoektocht naar een ontwerp waar ik helemaal tevreden mee ben ( er zijn in iedergeval wat fleurige plaatjes te zien. Ik ga niet alles tonen want dan wordt het wel heel erg veel)
Ik had besloten een spiegel te gaan maken. Zij had op haar kraampje een prachtige oosterse staan ( ala Fata Morgana) dus leek mij dat eerst wel wat. Ik kwam o.a. Deze tegen


MAAR dan zit je aan een vorm vast. Bovendien heb ik geen oosters ingericht huis, al vind ik die mysterieuze style prachtig.
Het is de bedoeling dat hij komt te hangen i.p.v. de bier spiegel 

Vanwege de kleur van mijn schoorsteen mantel vielen onderstaande kleuren af

Wat erg jammer is want deze kleuren vind ik geweldig

Zo'n patroon leek me ook wel wat

Of zoiets
Maar dat is misschien wat hoog gegrepen voor een beginner

Toen dacht ik aan zoiets

In een spiegel zou je zoiets kunnen kunnen krijgen

Maar dat is wel HEEL erg fleurig...

Toen kwam ik de onderstaande tegen

Ik ben dol op libellen en zou er natuurlijk ook een paar in mijn mozaiek kunnen verwerken

Toen kwam ik " hem" tegen. De inspiratie voor mijn toekomstige spiegel! 

Maar dan rechthoekig en anders....

Ik zou de achtergrond in terracotta kleuren doen die niet vloekten met mijn schoorsteenmantel. Ik zou een zwarte art nouveau rand maken ( past goed bij dat naaimachine onderstel) en ik zou de libellen in iridiserend turkoois en paars doen! 

Daarna ben ik op zoek gegaan naar art nouveau borders en besloot uiteindelijk een variatie op de onderstaande te maken



Als er ook nog libellen op zouden moeten komen zou hij wel wat druk worden en de libellen overheersen dus ik heb hem op de computer geopend en gehalveerd en wat bewerkt met dit als resultaat

Zoiets gaat het worden...
Eerst nog een plaat MDF van 1cm dik laten snijden en daarna kan ik thuis al het patroon overbrengen zodat ik als de cursus begint ik gelijk aan de slag kan. Ik heb ook al bij X.enos een spiegel gekocht

Als het zover is zal ik stap voor stap laten zien hoe ik het ga doen. Je zou op die manoer ook thuis een afbeelding op een muur of deur over kunnen brengen als je ook behoefte hebt aan versieren net als ik ;-)

4 opmerkingen:

  1. Ik schat zo maar in dat je er enorm veel plezier in gaat hebben en er ook nog eens heel goed in bent. Vind het precies bij je passen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh, dat hoop ik zo! Ze had de prachtigste "onderdelen" liggen! Ik mocht ook een paar stukjes afknipper en dat ging heel licht Maar denken dat je wat kunt is gevaarlijk. Bij die haakworkshop waar ik ooit heen geweest ben zat ik bijna te huilen omdat ik het niet kon haha.

      Verwijderen
  2. Wordt vast en zeker heel erg mooi. Veel plezier met dit project :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De tijd zal het leren. Ik heb er erg veel zin in en de vrouw die het geeft is erg aardig dus dat is al een goed begin

      Verwijderen