donderdag 29 mei 2014

Doggybags en " durf"

Nee, ik bedoel niet deze zakjes


Zoals je weet als je regelmatig mijn blogs leest heb ik een hekel aan verspilling en dingen weggooien. Met weggeven heb ik wat minder moeite zeker als ik er iemand blij mee kan maken.

Ik ga niet vaak uit eten. Bijna altijd via mijn werk. Erg leuk en gezellig natuurlijk maar ik had altijd veel moeite met al die bakjes bijna onaangeroerd voedsel die overbleven. Ook zat ik mezelf vol te proppen als ik het niet opgegeten kreeg omdat ik het zo zonde vond. De laatste paar keer nam ik een plastic bakje in mijn tas mee en schoof ik het restant van mijn bord er discreet in en nam het mee naar huis.
Gisteren vierden we het afscheid van een collega die er 25 jaar gewerkt heeft en inmiddels 65 jaar geworden is. Deze keer heb ik het anders aangepakt.... Ik had twee grote en twee kleine bakjes meegenomen ( ik wist immers niet wat me te wachten stond). Toen alle 31 man uitgegeten leken te zijn haald ik mijn bakjes tevoorschijn ( met een beetje kloppend hart, dat wel) en vroeg eerst aan mijn tafeltje of ze nog van plan waren om de inhoud van de schaaltjes op te eten en toen aan het tafeltje naast mij en schoof het eten open en bloot in de twee grootste bakjes. Daarna ben ik opgestaan en naar de laatste tafels gelopen en heb daar hetzelfde gedaan. De serveester die net de tafels afkwam ruimen deed ingetogen een stapje naar achteren en een aantal van mijn collegas keken alsof ze hun ogen niet konden geloven. In de blik van eentje die vaak haar oordeel klaar lijkt te hebben meende ik te lezen," die spoort niet" maar het KAN zijn dat ze dat helemaal niet dacht en dat het gewoon een verkeerd interpretatie van mij was. Ik heb toen gezegd," ik ben een beetje gestoord, dat weten jullie" en maakte er een grapje van. Een andere collega zei " ja dat weten we". Toen ik later met die collega samen in de auto naar huis zat zei ze dat ze nooit zoiets zou durven maar dat ik helemaal gelijk had. Het was zonde van al dat voedsel waar helemaal niets mis mee was.
Hier een foto van de opbrengst.


Een beetje te weinig voor een maatlijd voor twee personen maar we doen er gewoon wat bij.
In steeds meer restaurants kun je vragen om een zogenaamde " doggybag".Dat is overgewaaid uit de V.S. waar het heel gebruikelijk is om de restanten mee te nemen zo genaamd voor de " hond".
Hier kun je er een filmpje over zien


Ik moest wel wat overwinnen om het zo open en bloot te doen maar dan hou ik mezelf maar voor dat ik een soort trendsetter ben. Als ik doe alsof het heel normaal is zullen anderen misschien mijn voorbeeld volgen. Net als met het zwerfvuil oprapen, dat moet je ook open en bloot met veel omhaal doen zodat iedereen kan zien dat het eigenlijk abnormaal is om er met een boog omheen te lopen. Dat doe je immers in je eigen huis ook niet ( extreme gevallen niet meegerekend;-).

Tot slot nog een leuk youtube filmpje over het starten van een " movement"

Leadership and the dancing guy

6 opmerkingen:

  1. Wauw, wat dapper van je. Je bent een voorbeeld voor veel mensen, waaronder mezelf. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vroeg (nu neem ikzelf ook een bakje mee) jaren geleden al om een doggybag en de mensen van de bediening stonden altijd meteen klaar om het voedsel in te pakken. Volgens mij vinden de meesten onder hen het ook zonde, al het voedsel dat in de kliko verdwijnt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk, dat durf ik nou weer niet. Ik ben altijd bang " lastig" gevonden te worden maar ik denk dat je gelijk hebt wat betreft het personeel.

      Verwijderen
  3. Misschien wel 25 jaar geleden hadden we met collega's van mijn man een Chinese rijsttafel. Toen iedereen uitgegeten was, kwam de eigenaar bij ons met de vraag wie wat van het overgebleven voedsel mee naar huis wilde nemen. "Want ik gooi echt alles weg". Niemand die wat zei, ik moest aan mijn kinderen denken. Wat zouden ze dit eten lekker vinden. Zal ik? Durf ik? Ja dus. En ineens wilden wel meer mensen eten mee nemen.
    Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk verhaal :-) zo zie je maar, als 1 schaap over de dam is.... We zijn allemaal veel te bang om gek gevonden te worden terwijl het eigenlijk waanzin is om goed voedsel in de vuilnisbak te gooien terwijl er zoveel moeite voor gedaan is ( zaaien, oogsten, vervoeren, bereiden + alle tussen stappen!)

    BeantwoordenVerwijderen