donderdag 15 mei 2014

Zwerfvuilopraapkarretje prototype II

Eind maart schreef ik over het telefoontje van mijn milieustraat vriend waarin hij mij vertelde dat hij een karretje voor me had. Met wat aanpassingen d.m.v. bewaarde stangen van een overleden stepapparaat heb ik er dit van gemaakt


Het voldeed prima om wandelend zwerfvuil op te rapen maar de nabije omgeving is nu inmiddels aardig schoon en het is nu een kwestie van bijhouden.
Ik wil dus mijn opruim radius groter maken en dan kan ik kiezen tussen OF mezelf ergens te laten droppen en naar huis te lopen OF een karretje achter de fiets te hangen en zo op pad te gaan. Ik noem het fietsen maar eigenlijk is het meer opstappen, tien meter fietsen en dan weer afstappen om wat op te rapen maar als je kar vol is ben je toch sneller thuis.
Een week geleden kreeg ik weer een telefoontje van mijn milieustraat vriend dat hij een karretje voor achter de fiets voor me apart gehouden had. Omdat de milieustraat maar een paar keer per week open is en ik net op die dagen moest werken konden wij hem gisteren pas ophalen.
Het bleek om deze te gaan

Alles zat erbij behalve het stukje dat je aan je fietswiel vast moet maken want dat zat helaas nog aan de fiets waar hij ooit aan gehangen had.
Voordat jullie nu allemaal naar de milieustraat rennen om ook zo'n mooi karretje te redden...hij werd niet voor niets weggegooid...hij zag er inmiddels zo uit


Als je je kindertjes hier in vervoert krijg je gelijk de kinderbescherming op je dak ;-)
Op deze foto hadden we de stoeltjes er al uitgehaald. 1 band loopt langzaam leeg dus daar moet nog wat aan gedaan worden.
Tijdens het losmaken van alle gespjes waar de stoelen mee bevestigd waren heb ik natuurlijk lopen verzinnen hoe ik het het beste aan zou kunnen pakken. De opening vooraan was best klein om veel zwerfvuil in de proppen ( in zakken of wasmanden) en het nylon was nu al vies laat staan als het ook nog eens in contact komt met nat en rottend zwerfvuil.
Ik heb de constructie nog eens goed bekeken en uiteindelijk besloot ik alles er af te slopen. Scharen en stanleymessen werden voor de dag gehaald en dit was het eindresultaat (voorlopig)


Ik heb koortsig zitten bedenken hoe ik het beste een nieuwe bodem zou kunnen maken. Hout wordt best ingewikkeld, zwaar en als we het moeten kopen duur. Aluminium zou prachtig zijn maar de kans dat we ooit een stuk treffen wat er op zou passen is 0,01%. We zouden iets moeten hebben wat je makkelijk kunt bevestigen en op maat kan maken, licht en sterk is en het liefst gratis....en ik denk dat ik wat bedacht heb! 
Volgende keren dat de milieustraat open is ga ik kijken of ze deze hebben...

 Wasrekjes


Koelkast roosters


Roosters in het algemeen.

Ik heb ze in het verleden zien liggen in de bak voor metaal ( die helaas net geleegd is volgens mijn milieustraatvriend)
Desnoods zou ik een paar lagen op elkaar kunnen maken voor extra stevigheid. Zwerfvuil is niet zo heel zwaar als er niet veel glas tussen zit ( zoals met die 18 jenever flessen)
Ik zou de roosters door middel van tyerips kunnen bevestigen aan het frame.

De laatste "uitdaging" is de kar aan mijn fiets maken. Als rasechte luilak heb ik een fiets met ondersteuning. Je kunt bij zo'n fiets niet zelf aan het achterwiel sleutelen want dan doet hij het niet meer. Er moet een computer aan te pas komen om hem te laten ondersteunen.
Ik heb geïnformeerd en het aanzetten van een askoppeling kost €25,00. De koppeling zou ik zelf moeten bestellen en die kost inclusief verzendkosten op zijn minst € 22,50 dus dat wordt al met al best een dure grap. Ik ga dus kijken of ik zelf iets kan verzinnen dat goedkoper is.

Misschien denk je inmiddels, " wat heb IK aan zo'n blog? Ik raap geen zwerfvuil " Zo'n karretje zou je ook kunnen gebruiken voor het vervoeren van boodschappen in kratten b.v. Als het af is het makkelijk te reinigen en weerbestendig ( je boodschappen niet natuurlijk tenzij je ze afdekt ;-))

Even ter herinnering... Er komt wereldwijd 5.000kg afval per 15 seconden in de oceanen. Zeggen die cijfers je niks, kijk dan even naar deze foto...


Heb je de petitie tegen het afschaffen en voor het uitbreiden van statiegeld al ondertekend? 
Zo niet, hier is de link

Geen opmerkingen:

Een reactie posten