dinsdag 27 mei 2014

Zelf ( proberen te ) kweken

De tweede lading sla ziet er heel wat florisanter uit dan de eerste,en de courgette plantjes komen ook dapper boven de grond.


Gisteren hebben we de aardappels in de grond gedaan. De concurrentie ( want er IS concurrentie in zo'n volkstuintjes complex) heeft de eerste nieuwe aardappels er al uit maar die waren niet lekker werd er gezegd. Wij doen dus duidelijk niet mee aan die wedstrijd. Scheelt een hoop stress of er nog nachtvorst zal komen en je weer helemaal overnieuw kunt beginnen.
Tijdens het potersleggen heb ik gelijk weer wat scherfjes geraapt


Er begint een ideetje te groeien over wat ik ermee zou kunnen doen maar dat vertel ik wel een andere keer.
Toen ik de aardbeien aan het wieden was prikte ik mijn vingers aan "onkruid" maar het was geen gewone stekel. Ik vroeg aan manlief of het niet een kruisbes was maar hij zei," nee volgens mij is het een doorbei". Wat dialect is voor kruisbes al kon ik het niet vinden op google. Ik heb hem voorzichtig opgegraven, er zaten mooie worteltjes aan


Ik heb hem voorlopig in een potje gezet tot hij wat groter is


Kruisbessen kunnen erg lekker zijn maar ze zijn zeer pijnlijk om te plukken. Echt een fruit voor masochisten ;-)

Een tijdje terug heb ik verteld over die kruiwagen met bietjes die we hadden en heb ik een recept gedeeld van een bieten rauwkostsalade waarin ook geraspte verse gember in voorkwam. Mijn stukje gember wortel was weer aan het verschrompelen maar er viel me wat op.....een groen knopje dat op barsten stond!


Ik ben gaan googlen ( ik google wat af :-)) en las dat het mogelijk is om zelf gemberwortel te kweken!
Hier kun je lezen hoe

De wortels groeien horizontaal, dus je hebt een " pot" nodig die vooral breed is. Ik heb een taartvorm genomen. Hij is wat aan de ondiepe kant maar als het een gigantisch succes wordt ( ahum) dan kan ik altijd nog op een rommelmarkt een diepere kopen. Deze was een erfenis van mijn moeder die er victoria sponge in maakte vroeger.


Ik heb de vorm op een verhoging gezet anders zakte hij zo diep weg. Gember groeit in tropische oorden dus hij moet warm staan maar mag niet in de felle zon. Misschien volgt er binnenkort een blogje over zonwering voor planten ( iets anders dan die lelijke plastic schermpjes ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten