vrijdag 2 mei 2014

Onverwachtte oogst en vogelvang tip

Toen manlief afgelopen najaar de aardappels oogstte dacht hij dat hij alles opgegraven en -geraapt had maar toen hij afgelopen week in onze groente tuin bezig was bleek dat niet het geval. Ik heb het nog precies even nagevraagd ( ik luister niet altijd 100%,bovendien worden sommige dingen me verteld vanaf de andere kant van het huis en dan hoor ik niet alles even goed. Dat ga je krijgen als je 32jaar getrouwd bent.)
Het ging als volgt..
Hij was naar de groentetuin gegaan en zag uitlopers boven de grond uitkomen en ging op onderzoek uit en ontdekte nog keiharde eetbare aardappels onder de grond die hij blijkbaar in het najaar over het hoofd gezien had.
Hier een foto van de oogst


En dat terwijl we bijna door onze oogst van 10 kisten heen waren.

Hier een foto van een oude en " nieuwe" aardappel naast elkaar


De achterste is nieuw en zit strak in het pokdalige vel en de voorste is ook pokdalig maar ook nog eens een beejte zacht en rimpelig wat niet goed op de foto te zien is.
Weet iemand trouwens hoe dat pokdalige komt? Ik heb gegoogled ( natuurlijk) en vermoed dat het door de kalk komt die we gestrooid hebben maar weet het niet zeker. we hebben er nog nooit eerder last van gehad.
Al met al kunnen we dankzij de zachte winter van een extra emmer aardappelen genieten ( al eet ik liever pasta....)


Toen ik gisteren thuis kwam vertelde zoonlief me dat onze bijna 19-jarige kat een vogel gevangen had. Dat verbaasde me enigszins want ze kijkt al jaren amper meer naar vogels om laat staan dat ze een poging doet om er eentje te vangen.
Hij liet me zelfs een foto zien


Het was een jonge merel.
Zoonlief bleek me voor de gek te willen houden want de kat had hem helemaal niet gevangen maar hij vloog rond op de zolder van ons schuurtje. Ik dacht al dat ik iets hoorde toen ik mijn fiets ging pakken om te gaan werken maar dacht dat hij op het afdakje zat en het alleen maar leek of hij binnen zat.
Hij zat dus boven in het schuurtje maar zoonlief dorst hem niet te vangen omdat hij bang was dat hij zijn ogen er uit zou pikken. Die angst verbaasde me ook, totdat er een jeugd herinnering boven kwam...hij heeft het gewoon genetisch van mij meegekregen... Als 10-jarige heb ik naar " the birds" van Hitchcock gekeken en dat heeft een diepe indruk op me achter gelaten. Vooral toen ik na de film een glaasje water in de keuken bij mijn oma ging halen en naar boven keek en een beeldje van een vogel met uitgespreide vleugels boven op het kastje zag staan! Nog nooit van mijn leven ben ik zo geschrokken als toen!


Het zou me helemaal niet verbazen als die schok een DNA mutatie heeft veroorzaakt die nog generaties lang zal doorwerken.Of het heeft mijn " cellulair geheugen"beïnvloed.Hebben jullie daar wel eens van gehoord? Ik heb er ooit een documentaire over gezien..een  jonge vrouw die een donor orgaan ontvangen had kreeg een tijdje daarna onbedwingbare zin in bier drinken, hamburgers eten en voetbal wedstijden bezoeken. Wat bleek...haar donor hart was afkomstig was van een man die, inderdaad, dol was op bier hamburgers en voetbalwedsrtijden! Wonderlijk he! Volgens mij is er nog veel dat wij niet weten over het menselijk lichaam. 

Uiteindelijk moest manlief het zoldertje op.
Ervaring leert dat men het beste een vogel in huis kan vangen door er een handdoek, theedoek of T-shirt overheen te gooien.


Hij/zij is inmiddels weer herenigd met de rest van de familie :-) het gezin heeft nu weer drie "kindertjes" :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten