dinsdag 20 mei 2014

Katten perikelen

Ik heb al eerder geschreven dat het hebben van een kattenluikje niet alleen voordelen heeft. Soms heb ik het idee dat alle katten uit de buurt hier naar binnen toe komen. Vorige week zag ik er net nog eentje snel naar buiten glippen die ik hier nog nooit in huis had gezien. Gelukkig was het geen ongecastreerde kater want die is ook weer bezig geweest binnen. Soms ruiken we het op bed al en dan zakt de moed in mijn schoenen.....waar o waar ligt die ene druppel die heel de benedenverdieping zo laat stinken.
Vorige week ben ik met een zaklicht in de weer geweest om hem op te sporen. Toen vond ik bij de wasmachine een fijne spray van druppeltjes die glansden in het licht. " Aha!" Dacht ik toen. Na een goede schoonmaakbeurt en een nachtje luchten was de stank weg. Een paar dagen later was het weer mis maar toen meer in onze woonvertrekken.
Ik heb toen de hulp ingeroepen van onze pleegkat Smeerkees/ Doodles. Hij liep de vertrekken door en wees de plek aan.

Beetje wazige actiefoto

Het plekje dat hij aanwees was weer bij de tafelpoot ( zie een vorig blog voor een vergelijkbare foto)
Na het reinigen was de geur nog steeds niet weg en ben ik zelf gaan speuren. Rond de bank stonk het namelijk ook

Hier!
Vloer heb ik gereinigd. Kleed en quilt gewassen en weg was de stank ( voor zo lang het duurt)

Smeerkees doet zijn naam eer aan. Hij loopt overal kopjes te geven en die plekken zijn binnen de kortste keren zwart. Nou is dat op een deur niet zo erg maar op het behang wat minder.

Voor
Ik koop altijd vinyl behang. Het is niet alleen makkelijker om op te plakken maar je kunt het ook schoonmaken.
Tot een bepaald punt dan. 
Na

Ook koop ik een extra rol zodat ik dit soort hoeken een paar keer kan vervangen. Alles is nu op dus als het onherstelbaar vies wordt moet heel de gang opnieuw gedaan worden.

Vanwege het ongewenste kater bezoek hadden we allerlei deuren dichtgehouden maar dan ging onze kat pinkel overal aan krabben omdat ze er uit/in wilde wat niet al te best is voor je nachtrust. Toen hebben we deze constructie bedacht om de deur tussen de bijkeuken en gang dicht te houden om de schade te beperken 


Maar dan kan Pinkel er niet meer uit bij hoge nood. Soms worden wij er wakker van maar afgelopen nacht niet zoals ik vanmorgen constateerde


Dat mandje had ik er neergezet toen we alle deuren dicht hadden. " kan ze lekker in slapen" dacht ik toen. Pinkel dacht er heel anders over.....

Misschien toch maar het luikje ' s nachts dicht, elastiek aan de deur zodat Pinkel niet constant met haar neus voor een dicht kattenluikje staat en een kattenbak op de plek waar de mand nu staat die we dan overdag afdekken.
Voordat jullie massaal gaan reageren over katten die bij een ander in de tuin poepen. Pinkel kan de tuin niet meer uit. We hebben een stuk omgewoelde grond onder de coniferen die ze als kattenbak gebruikt. Dat doet ze al jaren.

Een kat hebben is leuk maar soms vraag ik me af of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen :-/




6 opmerkingen:

  1. Jeetje, wat een gedoe inderdaad. Er zijn ook luikjes waar alleen een kat door kan met een halsbandje (elektronisch of zoiets). Ben je van die vreemde katten af. Geen flauw idee hoe duur dat is trouwens. Succes met de katten bende.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze kosten rond de 100 euro. Pinkel wordt over een paar maanden 19 en ik weet niet of er daarna nog eentje komt. Die katten vind ik op zich niet zo erg maar dat gepies!.. Het is dit jaar erger dan anders. Ik zit maar te hopen dat die kater gecastreerd wordt maar weet niet zeker welke het is en van wie hij is :-/

      Verwijderen
  2. na een aantal aangereden katten , komt de laatste aanwinst van dochter alleen nog overdag aan een lijntje buiten en poept en plast alleen nog maar binnen ,maar wel op 2 kattenbakken aangezien hij ineens niet meer wil plassen op de bak waar hij ook poept, we hebben nog wel een kattenluikje ,maar dat is dichtgemaakt, nu heeft een buurman een paar huizen verderop ook een kater en die is niet gecastreerd en die loopt wel buiten. vorige week hoorde ik ineens een gebonk bij de achterdeur waar het luikje zit en zat onze gecastreerde kater zeer geagiteerd bij het keukenraam, wat bleek de buurkater probeerde in te breken via het kattenluik gelukkig lukte hem dat niet want ook hij sproeit er lustig op los en buiten mag hij van mij maar niet in mijn huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je maakt wat mee als je huisdieren hebt! Jullie kater zal die inbraakpoging wel het hoogtepunt van de dag gevonden hebben!
      Ik heb net bedacht dat we een oude kattenbak met wat kranten op de plek van het mandje zetten voor hoge nood en niet zo uitnodigend als een echte kattenbak. Hij staat in de slaapkamer dus liever geen katten w.c. aan het voeteneind van het bed ;-)

      Verwijderen
  3. je zou wat kampherspiritus kunnen smeren op de plekken waarvan je niet wilt dat hij plast, onze katten hebben echt een hekel aan het geurtje en blijven weg van de plaatsen waar we het smeren, het is te koop bij de etos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan kan ik heel het huis wel onder smeren ;-) Misschien kan ik de buitenkant van het kattenluikje er regelmatig ermee doen. Dan blijven ze misschien weg. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen