woensdag 2 april 2014

Harde Fimo

Jaren geleden toen ik nog aan 1:12 miniaturen deed was ik er uren zoet mee. Ik maakte er van alles van voor mijn poppenhuizen en heb er ook sieraden van gemaakt. Het is erg leuk spul.
Als je klaar bent met je creatie bak je het in de oven op 130 graden C . Ik gebruikte het zo vaak en die temperatuur zat zo in mijn hoofd dat ik zelfs een keer een aardappelschotel op die temperatuur in de oven gezet heb i.p.v. 200 graden.... en ik me maar afvragen waarom het maar niet gaar wilde worden!
Het ligt inmiddels al jaren ongebruikt in de kast ( maar ik had het natuurlijk niet weggegooid want je weet immers maar nooit!)


Vandaag had ik wat nodig. Ik had nog wat aangebroken pakjes liggen ( niet die op de foto) maar als het een tijd niet gebruikt is kan het lang duren eer het weer goed kneedbaar is. Het kan erg hard en brokkelig worden.
Jullie zijn misschien benieuwd waarom ik opeens weer met Fimo in de weer wil.... Er is weer een kralen  ontwerp wedstrijd van T.rollbeads. Ik heb vaker meegedaan en ben zelfs een keer bij de laaste honderd  geëindigd en heb toen een armband, slot en kraal als prijs ontvangen. Dat was een hele leuke verassing, ik had het helemaal niet verwacht! De keren daarna dacht ik dat ik een leuk ontwerp had maar zat ik niet bij de finalisten. Ik reken nu nergens op maar niet geschoten is altijd mis.
Ik heb een tip toegepast die ik ooit op een Amerikaans forum gelezen heb.... Snij de Fimo in kleine stukjes, doe ze in een plastic zakje en stop ze in je BH! Door de warmte wordt het op den duur makkelijker kneedbaar.
Eerst liep ik zo rond


En later na wat kneden had ik er deze vorm van gemaakt


Ik heb het in mijn BH laten zitten tot ik aan de knutsel ging. Ik wilde het risico niet lopen dat het weer hard zou worden.
Een paar druppels olijfolie er doorheen schijnt ook te helpen.

Terwijl ik aan het boetseren was bedacht ik dat het maar goed was dat ik vandaag niets overkomen was en gereanimeerd hoefde te worden! Ze zullen maar je borst ontbloten en een zakje met Fimo tegen komen! Al moet ik zeggen dat ambulance personeel vast wel vaker vreemde dingen meemaken.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten