dinsdag 22 april 2014

Zaailingen beschermen tegen slakken

Weer een tip die ik zelf nog niet uitgetest heb maar waar ik wel al voorbereidingen voor getroffen heb.
Onze zaailingen worden nog uitgehard maar doen het goed. 



Binnenkort wilde manlief er een stel poten in onze groentetuin maar wij zouden het helemaal niet leuk vinden als ze eenmaal " in het wild" uitgezet, worden verslonden door slakken. Gisteren schoot me ineens een tip te binnen die ik ooit ergens gelezen heb waarvan ik verwacht dat hij zou kunnen werken...

Men neme een plastic fles. Als je zuinig bent net als ik, eentje waar geen statiegeld op zit


En knipt hem VOORZICHTIG in een paar stukken. Kijk uit want je schaar kan heel makkelijk uitglijden  en je verwonden.


Die van mij zijn niet helemaal gelukt want toen ik de fles in stukken wilde knippen wilde ik gelijk punten eraan knippen om de slakken het nog moeilijker te maken om bij de malse zaailingen te komen en dat lukte niet erg.
Dus, maak niet dezelfde fout als ik.... Eerst in delen knippen en daarna eventueel puntjes knippen.

Nu had ik natuurlijk weer spijt dat ik diverse ronde bakjes waar noten in gezeten hadden weggegooid had :-/
Zoiets maar dan met een losse deksel


Als je daar de bodem uitknipt en er een puntig randje aan maakt dan zijn je plantjes veilig.

Jullie hebben het vast al geraden, het is de bedoeling dat je zo'n scherp plastic randje om het plantje heen zet en een eindje in de grond duwt. Zorg dat hij zo diep zit dat hij niet weg kan waaien. Het laatste dat je wilt is dat het in een sloot waait richting zee en plastic soep!

Als de plantjes zo groot zijn dat het ergste gevaar geweken is dan kun je ze verwijderen en tot volgend jaar bewaren en anders in een plastic heros container deponeren.

Ik heb op de kamer van zoonlief nog een klein plastic flesje gevonden en daar ook een paar van geknipt


Die gingen al een beetje beter zoals je ziet.

Hoe groter de diameter van je bescherm rand hoe langer je ze om het plantje kan laten staan.

Tot slot nog even iets anders...ik wil nog even mijn oogst aan gratis mozaïek stukjes van vandaag laten zien


Ik heb tegenwoordig een blikje in mijn zak zitten waar ik ze in doe totdat ik thuis ben. Dan blijven mijn jaszakken schoner. Ik moet wel zeggen dat ik daardoor nogal rammel tijdens het lopen. Het is maar goed dat ik geen inbreken of sluipmordenaar ben want ze horen me van ver aankomen! :-)

1 opmerking: