maandag 13 oktober 2014

Boho boots deel IV

Ik ben weer een klein stapje verder.
Ik heb de repen stof rondom vastgenaaid. Ook toen ik door het leer moest steken met mijn naald viel het best mee!
Ik heb ook ontdekt dat het heel makkelijk was om de naad te naaien van het stukje stof dat in de laars terecht gaat komen



Ik heb de randen naar binnen gevouwen en toen de naad dichtgenaaid. Als je daarna de stof in de laars stopt zit de mooie kant in het zicht.

Ik was eerst van plan om de instop strook met een paar steekjes vast te zetten aan de originele voering  in de laars maar ga dat niet doen. De voering is toch al aan het verteren en de kans op scheuren als ik ze uittrek is groot. Dus ik laat het zo. Als ik ze uittrek zal de strook meekomen maar als ik ze aantrek kan ik het ook weer instoppen indien nodig

Toen heb ik de franje rand vast genaaid. Ik heb geprobeerd zo diep te steken dat ik ook de oude voering meeneem en niet alleen de franje aan de nieuwe laag vast maak om te voorkomen dat de nieuwe stof omlaag getrokken wordt door het gewicht van franje en versieringen.

Heb je moeite om de naald door te trekken door gladde vingers of doordat het stukje naald dat je kunt vastpakken te kort is, pak hem dan vast met een rubberen elastiekje ertussen voor meer grip


Maar dan moet je natuurlijk wel de naald vastpakken. Ik heb het zo op de foto gezet zodat je kunt zien hoe het elastiekje zit

Hier foto met franje opgespeld


Ik heb de franje gelijk gehouden met de onderkant van de omslag. Dat heeft wel als gevolg dat de rand stof aan de bovenkant niet overal even breed is.

Als ik het lint ga opnaaien ga ik daar rekening mee houden


Er waren nog wat witte randjes zichtbaar


Die heb ik wat bijgekleurd met een zwarte permanente marker


Als je zoiets wil doen met ongevoerde laarzen dan lijkt het mij eenvoudiger om de franje op te plakken i.p.v. op te naaien 

Omdat ik toch perongeluk 2x zoveel franje gekocht had als ik nodig had heb ik besloten om een dubbele laag op te naaien

Hier het resultaat tot nu toe





Ik weet dat het  onhygiënisch om laarzen op een bijzet tafel te zetten maar deze staan al zo lang in de kast dat alle bacteriën indien aanwezig vast inactief zijn. 

De volgende stap os het versieren van het lint. 
Dat wil ik met zijde lint , borduurgaren, kraaltjes en misschien vilt gaan doen.

Voor diegene die niet weten wat zijdelint borduren is, hier een foto van een werkstukje dat ik ooit op een workshop gemaakt heb. Het was de bedoeling dat het een overtrek voor een tissuedoos zou worden maar ik dorst er geen gat in te knippen ;-) bovendien heb ik al een hele mooie tissuedoos op de kop getikt


Hieronder heb ik wat youtube filmpjes voor diegene die nú willen weten hoe je dat doet

http://youtu.be/1pT0AQUNShk




2 opmerkingen:

  1. Ik vind het een geweldig leuk project om te volgen. Waarschijnlijk ben je een trend aan het zetten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer op alle fronten trendsetter te zijn. Ik wil het "hip" maken zwerfvuil op te rapen en vanavond heb ik vier lege bakjes meegenomen naar het restaurant waar we met collegas gingen eten voor de restjes. Bij de high tea had ik er te weinig bij me en ik dacht ," dat overkomt me niet meer!" Ik had niet eens meer hartkloppingen ervan!. Ik zeg gewoon" Is iedereen klaar? want dan fa ik weer even vreemd doen met mijn bakjes" en dan vraag ik op ze de schaaltjes door willen geven. Mijn collegas kejen ook niet meer of ze water zagen branden ;-)

      Verwijderen