zaterdag 11 oktober 2014

Het zal je gang maar wezen.......waarschuwing, deze blog bevat schokkende beelden

Ik denk dat zoonlief een nieuwe vriendin heeft. Ik bespeur tekenen...1) hij heeft een knuffelbeer gekregen van een meisje en 2) hij vroeg of ik niet iets kon doen aan de vloer in de gang. Dat zou een teken kunnen zijn dat hij haar een keer mee naar huis wil nemen. Al moet ik zeggen dat toen hij mijn zelfgemaakte  w.c. rol houder toendertijd zag, hij zei," nou kan ik zeker nooit meer iemand mee naar huis nemen!" 
Terug naar de vloer


Er groeit van alles onder dat vinyl. Zoals je kunt zien aan de naad links heb ik dat stuk al een keer vervangen met een restje dat ik ( natuurlijk) bewaard had.
De rest van de gang gaat wel maar deze hoek...
Ik wist niet of ik nog een stukje groot genoeg over had. Anders had ik een restje van de bijkeuken of keuken moeten gebruiken die er aan grenzen.
Maar het stuk was groot genoeg, ik kan dit nog één keer op deze manier doen


Toen kwam het moment om het vinyl op te tillen... Zet je schrap..


Zoals je kunt zien heb ik vorige keer een stukje vershoudfolie op één stukje gelegd in de hoop dat dat wat tegen zou houden ( dat heeft dus duidelijk niet gewerkt)
Ik denk niet dat het erg schadelijke schimmels zijn want we leven allemaal nog al zegt manlief regelmatig dat dat een wonder is.

Ik heb het stuk vinyl buiten gelegd en heb de vloer grondig schoongemaakt met water en schoonmaak azijn


Dat ziet er al wat beter uit hè.
Jaren geleden heb ik nog een poging gewaagd om de vloer wat op te knappen maar dat was geen succes. Het lelijkste stuk is net het stuk wat het meest in het zicht ligt.

In de S.easons vind ik zulke vloeren wel shabby chique staan


Maar in het echt bij mij thuis staat het alleen maar shabby.

Na de schoonmaak beurt met water en azijn heb ik wat stouts gedaan. Ik heb een beetje chloor in een bekertje gedaan en met een kwast de tegels goed ingesmeerd om resten micro organismen te doden. 
Terwijl dat aan het drogen was heb ik buiten het nieuwe stuk op maat gesneden


Als je zoiets zelf wil doen, let er dan goed op dat je het zo legt dat je twee dezelfde stukken krijgt en geen spiegelbeeld van het originele stuk! 

Ik heb met een permanent fineliner een lijntje rondom getrokken en heb iets naast de lijn met een stanley mes het stuk uitgesneden


Ik heb het iets groter gemaakt want, wegsnijden kan altijd nog maar erbij snijden niet!


Kijk alsjeblieft uit als je een stanylmes gebruikt. Je kunt er prachtige snedes mee maken...ook in je  handen en benen. Ik heb er diverse gezien op mijn werk, je kunt ze er zo uitpikken zo mooi recht!

Terwijl ik die tegels aan het schoonmaken was kreeg ik een idee!


Zie je al die kieren en scheuren? Als ik die nou eens eerst dicht zou maken? Misschien dat dat zou schelen! 

Ik dacht eerst aan siliconenkit want dat is ook nog eens elastisch maar toen zag ik een geul in het cement ernaast wat ook opgevuld zou moeten worden en toen besloot ik tegellijm te gebruiken wat ik nog had staan.
Ik heb het poeder aangemaakt met een beetje water en ben de boel aan gaan smeren


Manlief zei dat ik met een nat sponsje de resten weg moest vegen, dat had hij vakmensen ook zien doen. Mij leek het wat overbodig want ik ging het toch bedekken maar ik dacht," laat ik die man ook eens een plezier doen"


Zo zag het er daarna uit. We hebben de ventilator kachel erbij gezet en met dichte deuren de boel heel de avond laten drogen.

De volgende ochtend was het tijd om het stuk erin te leggen. Dat was even spannend


Hier en daar wat te groot zoals te verwachten was.

Deze keer heb ik een schaar gebruikt. Daar kun je kleinere reepjes mee afsnijden dan een stanlymes.
Goed kijken waar wat af moet en wat de gevolgen dan zijn voor de rest van het stuk.

Dit kwam er af


Niet veel hè.

Toen zag het er zo uit


Op de scheiding zit het nog niet helemaal goed maar ik wil het even de tijd gunnen om platgelopen te worden

Ik heb wel een stuk dubbelzijdig plakband aangebracht om de boel een handje te helpen


Toen zag het er zo uit


Er zijn nog drie plekjes op het scheidslijn waar nog een piepklein stukje af kan maar dat komt nog wel.

Na een goede schoonmaakbeurt van het oude deel was het kleurverschil ook zo goed als weg.

Restjes vinyl kun je overal voor gebruiken


Placemats, bureaubladen, vloerbescherming als er stoelen met wieltjes overheen rijden, onderzetters, knutselondergronden, vloerbedekking voor een poppenhuis.etc etc.

Nou de gang vloer is weer toonbaar... Laat die vriendin maar komen! ;-)

4 opmerkingen:

  1. Ik vind die tegels die eronder liggen echt prachtig!
    Zijn ze echt zo slecht? Het is bijna zonde om ze te bedekken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ze een tijdje " bloot" gehad vrij in het begin maar ze zijn dof en nu ook vlekkerig en in de voegen zit witte verf of lijm en richting bijkeuken zit een strookje beton. Ze voelen ook heel koud aan je voeten. Ik heb ooit gedacht om ze met lijnzaadolie in te smeren maar het is er nooit van gekomen. Als ze nat waren leek het nog wat maar droog was het letterlijk doffe elkende. Ik heb me er eigenlijk bij neergelegd dat het nooit meer wat zal worden maar ik moet bekennen dat mijn hart altijd een sprongetje maakt als ik ze weer eens blootleg ( en niet alleen van de schrik ;-))

      Verwijderen
  2. Netjes! maar wel zonde van de tegels idd. Hoewel ik denk dat je door het vinyl de boel erger maakt, optrekkend vocht kan nergens naar toe, is bij jullie de kruipruimte wel droog?
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je gelijk hebt dat het erger wordt. Wij hebben geen kruipruimte. Wel een kelderkast die iets dieper ligt. Die is droog, daar hebben we alleen salpeter. De achterkamervloer is nog van hout met een kleine ruimte eronder maar de rest van het huis niet

      Verwijderen