zaterdag 4 oktober 2014

In de tuin


Wat was het goddelijk weer gisteren! 23 graden en een zacht briesje, wat wil een mens nog meer op 3 oktober! Geen weer dus om binnen je Bohoboots plannetje verder uit te werken of krullen en libellen op MDF te tekenen maar wel om buiten iets te doen.
Ik heb wat gereorganiseerd.
Deze stond er zo bij ( die heeft manlief ooit uit de kliko van de buren gered toen hij hem tijdens hun vakantie aan de weg moest zetten)

 
Terwijl achter bij de tomaten deze onkruid stond te wezen


Het is een flinke primula

Die in het voorjaar vanf nu hier de boel op zal fleuren waar iemand het tenminste zal zien


Er stond al twee jaar een kapotte terracotta pot


Excuseer de vingers.....

Ik heb hem weggegooid. Hier kan toch geen mens meer wat mee? Ja ja, ik weet het, scherven van maken voor onderin een bloempot maar ik had geen scherven nodig ( dacht ik)


Maar toen ik hem zag liggen kreeg ik een idee!!!!Ik heb hem er weer uitgevist....


Hij staat nu met wat hooi en dode lavendeltakjes erin in een hoekje van de tuin als insectenhotel of misschien zelfs voor een muisje!. Omdat ik twee weken geleden de andere terracotta pot die ik stuk geslagen had ( daar heb ik wel wat scherven van gebruikt) weggegooid had had ik geen scherfje voor over het afwater gat. Daar kwam de geglazuurde scherf die manlief ooit in het hof gevonden heeft mooi van pas! Zeg toch zelf, bijna toch net een foto uit de S.easons? Daar heb ik nu een tijdelijk abonnement op ( bladcadeau tegoedbon van vorig jaar). Ik moet zeggen dat met de S.easons minder te lachen valt dan met de A.riadne er staan geen buitensporige dingen in. Het is niet goed voor mijn karma om hatelijke dingen over de A.riadne te zeggen maar ik ben ook maar een mens en...... smaken verschillen.

Onze Sedum ligt er relaxed bij


Dat had anders kunnen zijn, zoals manlief me bijna dagelijks vertelt, als ik de ringen en stokken die ik  geërfd  heb niet aan een collega gegeven had.

Dit soort dingen, waarvan de meesten hele mooie metalen trouwens


Ze was er heel blij mee en heeft me toen bedankt met een mandje met plantjes erin.
Alleen het hengsel stond nu op het punt te breken


Omdat het een handig formaat is ( twee plantjes erin en hij is vol= lekker voordelig) vond ik het de moeite om hem te repareren


Het stukje metaal is een ophang deeltje van een oude kalender. Zoals ik wel eens verteld heb sloop ik alles wat misschien ooit nog eens van pas zou kunnen komen van een voorwerp af eer is het weggooi. Het windsel is om bamboe stoelen te repareren maar je kunt ook raffia of touw gebruiken

Ik heb het ijzerdraad in vorm gebogen


En een stukje ijzerdraad uitgezocht om het geheel te omwikkelen, het werd het spiraal van de kalender




Daarna heb ik het hengsel naar één kant omwikkeld ( het uiteind omwikkel je ook door hem terug te vouwen en aan het eind stop je hem onder)

En toen vanaf de andere kant ( hoeft niet persé zo maar mijn windsels waren wat aan de korte kant)


En voilá die kan weer mee tot de bodem er uitzakt!

Tot slot nog mijn gember plantage....


Nee, die is niet explosief gegroeid maar heeft gezelschap gekregen van een vinderhoedskruid die heel wat sneller groeit! Ik denk dat er een zaadje door het open raampje naar binnen gewaaid is.
Ik heb het plantje buiten gepoot en kon niet de verleiding weerstaan om de kijken of ik binnenkort al zelf zou kunnen oogsten...... Nou, ik zal je vertellen dat er minder wortel aan zat dan toen ik het stukje gepoot heb! Er zat zelfs helemaal geen wortel aan maar alleen een dun velletje.
Dit plantje had al die ruimte om de horizontale wortels te laten groeien dus helemaal niet nodig!

Die heeft dus ook andere behuizing gekregen


Ik heb gelezen dat in de winter de bladeren afsterven en ik heb geen zin om tijdens de kerst met een " leeg" bakblik in de vensterbank te zitten...Al bedenk ik dat er vast mensen zullen zijn die denken dat het een nieuwe minimalistische woontrend is ;-) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten