donderdag 30 oktober 2014

Lekker ruiken....... of niet

Door de millenia heen willen vooral vrouwen (denk ik) lekker ruiken. Misschien dat het op het noordelijk halfrond tijdens het stenen tijdperk nog niet zo in zwang was maar in het oude Egypte zeker!
Ook ik wil lekker ruiken. Als ik langs mensen heen loop wil ik dat ze hun neuzen in de lucht steken om die heerlijke geur op te snuiven ( dream on...)
Jarenlang test ik in de parfumerie allerlei geurtjes uit in de hoop een verukkelijke aan te treffen. Dat gebeurt maar af en toe en dan is het er meestal eentje die ze na een tijdje weer uit de productie halen waarna ik weer overnieuw kan beginnen aan mijn zoektocht. Eerlijk gezegd denk ik meestal," bah!" 

Ik heb geen gigantische verzameling parfums maar heb er wel twee die ik lekker vind. Ik draag ze af en toe maar niet naar mijn werk. Ik heb een collega met enorm gevoelige luchtwegen die een keer bijna stikkend naar huis moest vanwege een geurtje dat ik op had gedaan. Ook toen er iemand kwam om ingewerkt te worden stikte ze haast. Toen ik vertelde dat mijn ene collega niet tegen haar parfum kon ( ik had geroken dat ze het op had) Zei ze verontwaardigd," maar het is van Channel!" Dat maakt in het geval van mijn collega niet uit er valt geen pijl op te trekken van het ene luchtje heeft ze geen last maar van het andere wel
Ik lees ook steeds vaker verontrustende berichten over stoffen in parfums die niet zo goed voor je zijn. Ik ben dus op de natuurlijke toer gegaan met etherische olie en kokosolie ( aangezien de winter er aan komt en het toch niet zal smelten in onze douchecel). Ik heb gegoogled naar " solid perfume" en kwam allerlei stukjes erover tegen. Eigenlijk moet het met jojoba olie en bijenwas. Nou heb ik wel een kaars van bijenwas die ik er voor op zou kunnen offeren maar geen jojoba olie.
Ik ben op zoek gegaan naar recepten, het liefst met etherische oliën die ik al in huis had.
Ik heb Ceder, Sandelhout, lavendel, sinaasappel, citroen, citroengras, rozemarijn, pepermunt, kerstolie en antirook (van de tijd dat manlief nog rookte tien jaar geleden) 

Hier een foto van hoe het in zijn werk gaat 



Alleen niet bij mij want dan ziet het er zo uit


Je neemt een aantal druppels etherische olie naar keuze en voegt dan een drager toe ( in mijn geval kokosolie) en dan verwarm je het au bain Marie ( In mijn geval in een theekop met lippenstift vlekken).
Ik had nog wat kleine glazen potjes bewaard uit de tijd dat ik nog antirimpel oogcreme kocht in de overtuiging dat het me eeuwig jong zou houden. Tja, er komt een tijd dat je niet meer nagekeken wordt door mannen ( behalve door bejaarden)
De eerste die ik gemaakt had was met Ceder, Sandelhout en Sinaasappel. Ik vond het wel aardig ruiken maar toen ik er wat van opgedaan had zei manlief een tijdje later," Wat ruik ik voor muffe geur?"...muf? MUF?? Warm en sensueel zeiden ze op het internet! Het woord muf kwam er niet in voor!! 
Dan maar op zoek naar iets fris en bloemig. Ik heb er toen eentje gemaakt met Lavendel, Rozemarijn en Citroengras en het rook inderdaad fris, ik had er vertrouwen in dat het lekker rook. Ik heb het opgedaan vlak voordat ik naar aerobics ging maar toen ik de zaal in liep hoorde ik iemand zeggen," vind je het ook zo vreemd ruiken hier?" Ik dacht natuurlijk gelijk," hebben ze het over de geur die ik verspreid?"
Ik heb er ook nog twee geurtjes bijgekocht. Kruidnagel en bergamot en doe die in mijn olie brandertje. Ik vind ze heel lekker ruiken! Echt iets voor deze tijd van het jaar. Het ruikt in iedergeval beter dan deze


Die heeft manlief van de buurvrouw gekregen omdat ze altijd op ons privé parkeerterreintje mag parkeren en omdat manlief haar gras maait. Ik kreeg een fles wijn ( ze had aan een kennis gevraagd wat ze aan me kon geven," rood, wit of rosé had die kennis gezegd.....)
In het begin had ik het niet door! " wat stinkt het naar zweetvoeten!" Dacht ik. Even dacht ik dat het dat het de Crassula Hottentot was die kwam spoken omdat manlief hem weggegooid had. Het is een leuk en makkelijk plantje maar ik raad je ten zeerste aan om de bloemen af te knippen zodra ze verschijnen!


Gelukkig was de worst opgegeten eer de nieuwe vriendin van zoonlief voor het eerst kwam kennismaken ( zei ik het niet toen ik de gangvloer onder handen genomen heb! ;-))

Als iemand een lekker recept heeft voor een natuurlijke parfum dan houd ik me warm aanbevolen ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten