maandag 3 juni 2013

Gordijnen In Zomer En Winterstand

Aangestoken door romantische afbeeldingen in interieurbladen heb ik ooit lange gordijnen gekocht van ongebleekt katoen. Ze komen tot te grond en hangen aan een zwarte smeedijzeren gordijnroede. Heel sfeervol dus vind ik.
Ik heb ze in de zomer gekocht en opgehangen. Ze worden mooi over de randen van mijn cv radiator gedrapeerd.


Het echtelijke gekibbel begon toen het najaar werd en de cv aanging. De gordijnen gingen dicht en omdat ze over de radiator hingen bleef de warmte er achter hangen wat natuurlijk zonde is. Manlief frommelde de gordijnen op en legde ze in de vensterbank! Hij wilde zelfs dat ik de helft er vanaf knipte! Wat ik natuurlijk zonde vond. Die korte gordijnen kon je dan niet meer draperen of in toom houden.

Toen ben ik eens gaan verzinnen en kwam met een oplossing het is wel geen fraaie oplossing maar het kan niet anders....

Ik heb op de juiste hoogte een aantal drukknoopjes genaaid en de andere helft van de drukknoopjes aan de onderrand van de gordijnen. Zo kan ik de gordijnen tijdelijk korter maken

Dit zijn ze in "winterstand"


Ze zijn dan korter vastgezet en vast gebonden. Ze bedekken dan ook wat meer van de ramen wat weer scheelt voor de kou. De onder eindjes worden achter de cv gestopt. 

´s avonds gaan de gordijnen dicht en worden ze in hun geheel achter de cv ingestopt


Zo kan de warmte uit de radiator optimaal circuleren.

Het enige nadeel van deze methode is dat het aan de buitenkant geen gezicht is. Nu grenst dit raam aan onze tuin dus weinig mensen die het zien en eigenlijk kan het me niet zoveel schelen...

Zo ziet het er ´s winters aan de buitenkant eruit


Voor mensen die het wel wat kunnen schelen en deze methode toe willen passen heb ik een oplossing bedacht...

Je ziet tegenwoordig veel van die raamfolie. Je zou dan of het onderste stukje of een reepje ervan op die hoogte kunnen plakken en dan ziet niemand die rare flappen.

Deze gordijnen zijn gevoerd. Als je dit toe wil passen naai dan de drukkers zo dat alles dubbel gevouwen wordt en niet zo dat de voering loshangt zoals ik eerst deed.

Voor onze voorramen heb ik een andere oplossing. Daar hangen geen romantische lange gordijnen voor. De mevrouw waar ik ze toen gekocht heb en de ramen op kwam meten wilde me wel lange " aansmeren" maar ik hield voet bij stuk. Voor het voorraam heb ik gordijnen die net over de vensterbank hangen maar boven de radiator. Ondanks dat voelt het toch een beetje tochtig. Daar hebben we een constructie met waslijn, elastiek en metalen haken voor bedacht maar je zult voor de beschrijving tot het najaar moeten wachten. Bet you can´t wait ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten