zondag 2 juni 2013

Leder Reparaties

Toen mijn collega een paar dagen terug haar korte laarsjes aan wilde trekken hoorde ze een "krak" geluid. Bij nadere inspectie bleken er aan de binnenkant wat steekjes kapot gegaan te zijn. Ze is altijd erg zuinig op haar spullen en vroeg of er iets was wat zij er zelf aan kon doen.
Ik heb toen gezegd dat ik het zou repareren voor haar. Ik heb het al vaker gedaan bij mijn eigen spullen. Ik had een paar laarsjes waarbij aan de buitenkant van de hielen wel een paar cm naad losgegaan was. Ik heb het toen gerepareerd en heb er nog vele kilometers op gelopen totdat de zolen helaas gingen verteren en er volgens de schoenmaker niets meer aan gedaan kon worden ( wat waarschijnlijk niet waar was)
Hieronder zie je de binnenkant van het linkerlaarsje. Enkele steekjes zijn los MAAR zoals ik altijd zeg " a stitch in time saves nine"






Hieronder de ná foto




Dit heb je nodig
dun nylon garen een klein quiltnaaldje ( die zijn heel dun) en een vingerhoed zodat je kracht kunt zeggen zonder je vingers te perforeren én natuurlijk een schaartje maar die heb ik niet op de foto gezet



Ik heb op dezelfde manier laatst mijn portemonnee gerepareerd. Het lukte me niet om het netjes te doen maar het zit vast en kan niet erger worden



Het is vele malen vergroot en lijkt nergens op zo maar niemand die het op zal vallen. 

2 opmerkingen:

  1. ik heb ook al enkele malen schoenen en tassen en portemonnees gerepareerd, ik het op zichtbare plaatsen zit gebruik ik ijzergaren en zit het onzichtbare plaatsen gebruik ik ook wel nylondraad wat voor vissen gebruikt word, zo heb ik al aardig wat kleding en schoeisel en tassen gered ,zodat ik geen nieuwe spullen hoefde aan te schaffen.ik ga bij zulke reparaties altijd uit van het feit dat als je het niet probeert je het weggegooid , dus niet geschoten is altijd mis denk ik dan, als het niet lukt heb ik alleen wat tijd en garen verspild en lukt het wel heb ik veel geld bespaard. er zaten ook reparaties bij waarvan de schoenenmaker zei dat het de moeite van het repareren niet waard was, nou mooi wel dus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies! Je spaart geld uit en geeft je een voldaan gevoel als het lukt. Het nylondraad wat ik hier gebruikt heb is heel fijn, je ziet het haast niet. Ik gebruik het ook om miniatuur beertjes te maken. Het is te koop in handwerkzaken.

    BeantwoordenVerwijderen