woensdag 12 juni 2013

Levenslessen Door Een Papaver

Ik ben over het algemeen heel kritisch wat betreft kleurencombinaties. Alles wat ik draag inclusief kettingen en oorbellen is zorgvuldig uitgekozen om bij elkaar te passen.
Zo ook de planten in mijn tuin. Ik heb gekozen voor een combinatie van roze, lila, paars en hier en daar wat blauw en wit. Alleen gele narcissen en tulpen worden gedoogd omdat er rond die tijd van het jaar weinig anders is.
Hier een overzicht van een deel..




Een aantal jaren geleden bedacht ik dat het leuk zou zijn om wat paarse of roze papavers in de tuin te hebben. Ik dacht er eerst over om stiekem ergens een  zaaddoos af te knippen maar stelen is niet echt iets dat ik doe dus heb ik zelfs een keer aangebeld bij een wild vreemde om te vragen of ik een zaaddoos mocht kopen maar die vrouw zei dat ze eerst moesten indrogen en dat ik in het najaar moest terugkomen maar toen was mijn moed verdwenen... Op een dag zag ik in een tuincentrum een Papaver plantje staan in de kleur plum. De afbeelding op het kaartje leek erg op onderstaande foto..



Het was maar een iel plantje maar ik heb hem liefdevol verzorgd en extra water gegeven. Het voorjaar daarna was het flink gegroeid en op een dag zag ik tot mijn grote vreugde zelfs knoppen erin! Elke dag keek ik vol verwachting uit het raam in de hoop dat er eentje uitgekomen was maar het was nog niet zover. In gedachten zag ik al die grote paarse bloemen helemaal voor me!

Op een morgen was het zover! Ik keek uit het raam en tot mijn grote afschuw was het een grote knal ORANJE bloem!! Ik heb er serieus over nagedacht om hem op te graven en terug te gaan ermee naar de winkel en te klagen dat het product niet aan de verwachtingen voldeed. Ik had nog wel het plastic kaartje met afbeelding maar geen bonnetje want het was al bijna een jaar geleden dat ik hem gekocht had.

De bloemen waren echt prachtig, vooral de eerste maar die kleur..... vooral naast de roze zonneroosjes en geraniums die er ook stonden.
Uiteindelijk bedacht ik dat die bloem best mooi was en het niet verdiende om opgegraven te worden alleen omdat de kleur niet naar mijn zin was. Je kunt niet alles plannen in het leven en soms worden dingen anders dan dat je bedacht had maar kun je ze ze toch wel waarderen.
Hij mag dus blijven




Maar zich niet voortplanten dat gaat me te ver Ik knip na de bloei zorgvuldig alle zaaddozen eruit.....

4 opmerkingen:

  1. Ik heb een vuurrode Oosterse Papaver die nu bloeit. Als je wilt, stuur ik je zodra de zaadozen goed droog zijn, er een op.

    Groetjes Mariëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou wil het geval dat er tussen de aardbeien in onze moestuin vorig jaar paars-roze papavers stonden. Ik heb daar de zaaddozen vanaf geknipt en hier in de tuin gezaaid. Ik zag onlangs dat er wat zaailingen opgekomen waren dus ik heb de hoop dat ik dit jaar eigen productie heb. Is die van jouw een vaste plant of éénjarig?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. weet je dat de papavers prachtig in een drijfschaal staan.
    Na de bloei helemaal afknippen want aan het blad is niet veel te beleven.Bij mij komen ze ieder jaar weer terug en ik verheug mij op de kleurexplosie in de kamer en op de tuintafel en...jouw tuin ziet er prachtig uit.papavergroet,Anneke*

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat wist ik niet! Zal ik eens doen. Nu hangen de bloemen en bladeren alle kanten op dus is het niet veel soeps meer. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen