zaterdag 8 juni 2013

Tuinhekje Maken

Na drie jaar uitstel was het dan eindelijk zover. We zouden een nieuw hekje voor de konijnenren maken en ik zou alles vastleggen voor deze blog zodat jullie allemaal konden zien hoe handig en goed bezig wij waren....

Dit was de situatie eerst. We hadden het kapotte hekje tijdelijk 3 jaar en 3 maanden vervangen door een oud keukenraam




Ik had 3 jaar en 3 maanden  geleden opgemeten hoeveel hout we nodig hadden en hoe lang de plankjes moesten zijn en zelfs hoe we de plankjes moesten leggen voor een stevige constructie.

Toch eerst maar even alles neergelegd om te kijken hoe het ook alweer moest..



Zo moest het worden.... ik zei tegen manlief laten we het voor alle zekerheid even opmeten voordat we beginnen....
Bleek het 15cm te wijd te zijn! Hoe moest het dan? Het was ook zo lang geleden dat ik alles uitgedokterd had....




Dan moest het waarschijnlijk zo.... alleen om dit te bereiken moest er gezaagd worden. Ik had het niet goed opgemeten, ik snap er niks van!


Hier zie je manlief in actie op onze zelfgemaakte workmate-tuintafel-voor alles handige tafel gemaakt van een televisiepoot met een plankje er tussen geklemd.

Toen de eerste laag hout in je juiste positie op de grond lag zijn we begonnen om het gaas er op te bevestigen met krammetjes.



Dit had een actiefoto moeten zijn waarop te zien was hoe ik het krammetje met een tangetje vasthoud terwijl manlief hem erin slaat met de hamer maar ik heb de camera niet goed gericht. Ik kwam een hand te kort...

Toen we het gaas aan twee kanten vast gemaakt hadden begon het hout uit zijn fatsoen te raken. 



We hebben toen tijdelijk een stukje hout eraan geschroefd om alles op zijn plaats te houden terwijl we de rest van het gaas vastmaakten



Toen het gaas aan drie kanten vast zat, hebben we de rest van de rol eraf geknipt we hadden niet teveel gekocht maar hadden het gaas nog staan en de vierde kant vastgemaakt.



Daarna hebben we de andere laag planken er bovenop gelegd. Het is moeilijk te zien maar we hebben deze laag er zo op gelegd dat de planken over de naden van de onderste laag planken vielen voor een stevige constructie. 

Manlief heeft er toen een heleboel schroeven ingedraaid om alles bij elkaar te houden, vooral op de hoeken voor extra stevigheid.



Hekje klaar!! dachten we.... alleen nog de hangen eraan en het haakje!

Toen we het hekje voor de opening hielden om de plaats van de scharnieren te bepalen werden we onaangenaam verrast.... de optimale positie van de scharnieren was in het gaas... Dit hekje was hoger dan het vorige ik snap nog niet hoe dit heeft kunnen gebeuren, ik had het nog zo goed opgemeten en uitgerekend! En de palen waren te kort om de hangen hoger te hangen. We konden óf alles weer loshalen en het hekje korter maken óf we konden een minder ingrijpende oplossing bedenken.

Het is de laatste optie geworden. Ik had het helemaal gehad met dat %_#(%_#! hekje



We hebben de stukjes hout die we afgezaagd hadden om de vorm te corrigeren gebruikt om een plaats te maken om de hangen te bevestigen.
We hebben één stukje hout aan het gaas vastgemaakt met krammen en daarna het andere stukje hout er bovenop gelegd en vast geschroefd. Zo konden we toch de hangen vastmaken.
Manlief wilde dat ik nog zou vertellen dat hij metaalboortjes gebruikt heeft en dat het maar goed was ook want tijdens het schroeven kwamen we regelmatig stukjes gaas en krammen tegen.

Weer een uitgesteld klusje van het lijstje kunnen schrappen! Nu weet ik weer waarom we dingen uitstellen. Altijd denken we " even dit " of " even dat" maar alleen al die plankjes vinden duurde al een hele tijd en halverwege moest ik je juiste maat schroeven in het volgende dorp gaan halen omdat dat nou net het soort was dat (bijna) op was.
Het was dus géén Eigenhuis en Tuin zoals we hier zeggen ( voor mijn buitenlandse lezers; dat is een doe het zelf televisieprogramma waar altijd alles goed gaat)
Maar ik heb wel weer een onderwerpje gehad om over te schrijven én we hoeven niet meer over het raam te klimmen om erin te komen. dat was wat onhandig met de grasmaaier...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten