woensdag 5 juni 2013

Waterdichte Inzettas Voor Fietstas

Nog niet zo lang geleden heb ik een abonnement genomen op het blad Gelukkig, leven en genieten binnen je budget Daar stond een patroon in om van een stuk stevige stof een opvouwbare tas te maken om in je auto of fietstas te zetten. Nou was dat iets dat ik niet direct nodig had maar er begon een ideetje te groeien....
Zoals jullie weten ben ik begaan met het zwerfplastic probleem en raap ik regelmatig wat op. Dat had als gevolg dat ik smerige fietstassen kreeg.



Niet echt verantwoord om daar nog je kropje sla in te leggen! Vaak ligt het plastic wat ik opraap tussen het gras in de berm en soms is het nat van de dauw of regen of zit er nog een restje limonade in een flesje.

Eerder had ik een vervelend incident met een nieuw tafelzeiltje. Hier kun je lezen hoe het kwam dat mijn tafelzeiltje en binnen de kortste keren er zo uitzag. Het was nog prima bruikbaar maar niet voor op tafel



Mijn brein ging aan de slag en ik bedacht dat ik een inzettasje van het tafelzeiltje kon maken! Dat is waterdicht en afspoelbaar en zo blijven mijn fietstassen schoon.

Ik heb eerst wat berekeningen gemaakt. Ik heb mijn fietstas opgemeten en er rekening mee gehouden dat er extra gerekend moest worden voor de bodem en zijkanten. 



Ik heb het tafelzeil op de grond gelegd Pinkel kwam even kijken of ik het goed deed



en toen dubbel gevouwen op de juiste maat. Dat scheelt weer een naad en geeft minder kans op doorlekken. Je kunt ook naderhand nog wat plakband over de naad plakken voor extra waterdichtheid.



Ik moet zeggen dat ik uiteindelijk het inzettasje veel dieper gemaakt heb dan mijn fietstas. Dit heb ik gedaan zodat er meer in kan zonder dat ik wat onderweg verlies
Nadat ik de maat er met een permanente fineliner op getekend heb heb ik het uitgeknipt



Om straks een mooie rechthoekige bodem erin te krijgen heb ik hoekjes eruit geknipt. Een quiltlineaal is hier ideaal voor maar hoeft niet perse







Daarna heb ik op de naaimachine de zijnaden dicht gestikt tot aan het uitgeknipte hoekje

Toen heb ik het plastic zo gevouwen dat ik het onderste naadje dicht kon stikken.




Als je zelf een inzet tasjes wil gaan maken hoef je hem natuurlijk niet zo´n stuk er uit te laten steken, Je kunt ook de rand omvouwen zodat je zelf kunt bepalen hoe hoog je hem wilt hebben.


Mocht je zeggen," ik ben helemaal niet van plan om de wereld te redden en zwerfplastic op te ruimen"  dan kun je hem gebruiken om groente van je volkstuin in te vervoeren. Eenmaal thuis haal je hem uit de fietstas, spoelt hem af en hangt hem aan de waslijn te drogen.

Wat je ook zou kunnen doen is er twee maken. Eentje van stevige stof met hengsels en eentje van plastic om er in te zetten. Als de binnenkant vies wordt kun je hem er zo uit halen om te reinigen. je kunt hem ook vastnaaien dan met een nat doekje reinigen.

Als laatste wil ik even een tip geven voor een nieuwe goedkope hobby... zwerfplastic ruimen! Niet lachen, het is spannend kan ik er bij zonder in de sloot te vallen?, wat ga ik vinden?, je krijgt beweging in de frisse lucht of uitlaatgassen afhankelijk waar je gaat rapen en je doet iets goeds wat een geweldige kick geeft! Het is ook een soort detective spelen. Laatste vond ik binnen een straal van 50m 8 antiflu papiertjes. Dan zie ik voor me hoe een groep scholieren allemaal een antiflu uitgedeeld kregen en het papiertje op de grond gooide en dan vraag ik me af of ze het allemaal deden of dat er ook eentje was die hem in zijn/haar jaszak stopte. Een andere keer vond ik één vol haspeltje van een videoband, verder was er niets te vinden en dan vraag ik me af,"wat staat er op? Staat er bewijs van een misdaad op of een familiefilm? o.i.d." Ik zal het nooit weten maar ik vind het heel intrigerend.
Peter Smith van Klean roept iedereen op om 1x per dag 1 stuk zwerfplastic op te rapen maar dat gaat je niet lukken. Als je eenmaal begint kom je met een tas vol thuis!

kijk hier hoe bedreven hij is met zijn grijper op de fiets!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten