vrijdag 17 mei 2013

Brillen Reparatie

In een paar weken tijd is het montuur van zowel mijn zonnebril als leesbrilletje kapot gegaan.Ik droeg ze nog wel maar alleen in en om het huis. Je wilt niet op een terrasje mysterieus met je zonnebril opzitten terwijl er even later een glas in je drankje valt niet dat ik ooit op een terrasje zit...
Het zijn hele goedkope exemplaren maar ik dacht, " laat ik eens kijken of ik ze kan repareren!" en ging ik aan de slag...

Hier mijn leesbril

en hier mijn zonnebril



Dit heb je nodig



Het leesbrilletje leek het moeilijkst. Er stond enorm veel spanning op het montuur. Ik probeerde met plakband het montuur in de juiste positie te krijgen en heb toen wat lijm in het kiertje gedaan en hield de boel met mijn vingers bij elkaar kijk uit dat je je vingers niet vastplakt!




Dat viel helemaal niet mee... toen dacht ik, " ik kan ook gewoon het " glas" aan het montuur lijmen, dan staat er niet zoveel spanning op en het blijft toch zitten!" dus heb ik een druppeltje lijm tussen het montuur en het " glas" gedruppeld. Dat druppetje was te groot naar mijn zin dus heb ik het weg geveegd met een stukje keuken papier... dat kun je beter niet doen want dan zitten heel je glazen onder de lijm en zie je niks meer. Toen heb ik de resten lijm maar met mijn nagel weggekrabd. 
Na het drogen het plakband weer verwijderen.

Hetzelfde deed ik met mijn zonnebril, daar stond veel minder spanning op dus ik dacht dat het makkelijker zou gaan maar ik had het mis maar ik denk dat dat door mijn ongeduld kwam..

Nadat ik het gelijmd had en alles een tijdje op zijn plaats gehouden had met mijn vingers liet ik het wat drogen maar nadat ik het plakband verwijderd had liet alles weer los!
Daarna heb ik het met mijn lijm pistool geprobeerd maar dat ging ook niet dus heb ik het ietsje anders aangepakt..Ik heb toen een postelastiek om het montuur gewikkeld vergeten een foto te maken en toen opnieuw secondenlijm erop gedaan en langer laten drogen.


Ze zien er niet uit als nieuw en ik ga ze alleen in en rondom het huis dragen net als ik al deed. Het enige verschil is dat het glas er nu niet meer telkens uitvalt. Ik heb inmiddels al een nieuwe zonnebril gekocht ( met metalen montuur) voor als ik in het openbaar kom.
Ik bedenk net dat ik nog een kapot leesbrilletjes heb waar de poot ( onherstelbaar) afgebroken is. Die gebruik ik nog steeds. Erg handig als je op je zij wil liggen lezen. Je kunt alleen maar op 1 kant liggen met optimaal draagcomfort ;-)

Nog even een paar tips..
voordat je een oude kapotte bril weggooit, haal ( indien mogelijk) eerst de kleine schroefjes eruit, altijd handig voor als er een poot van je bril valt.
een tweede tip ( ik weet alleen nog niet of hij werkt) bewaar je secondenlijm in de koelkast.

 Ik kon een tubetje altijd maar eenmalig gebruiken, de volgende keer dat ik het wilde gebruiken was het hard geworden. Ik kreeg de tip om het in de koelkast te bewaren. Het zou goed kunnen dat het werkt want de huidlijm op mijn werk wordt ook in de koelkast bewaard.
RECTIFICATIE 11 juli 2013 bovenstaande tip werkt niet. De inhoud van de tube verdampt en je houdt een lege tube over..
En de derde tip die hier eigenlijk niets mee te maken heeft... bewaar overgebleven restjes behangplaksel in een pot met deksel in de koelkast. Het blijft zo jaaaaaren goed. Altijd handig bij knutsel projecten!

1 opmerking:

  1. Fijn dat het geluk is. Als reservebril voor thuis zijn ze nog prima zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen