donderdag 30 mei 2013

Open Zolders

Ons huis is in 1928 gebouwd. Toen ging het er heel anders aan toe, niks weggewerkte leidingen en inbouw stopcontacten. Op de overloop keek je zo tegen de planken van het dak aan. Toen wij er zijn komen wonen hebben wij er gipsplaten en isolatiefolie tegenaan gemaakt maar boven de plafonds van de twee slaapkamertjes kijk je nog steeds tegen de planken aan. Boven elke kamer zit dus een klein zoldertje. Jaren lang heb ik me geërgerd aan die twee donkere gapende gaten. Sommige mensen laten een soort luiken ervoor maken die je vast kan klikken maar omdat wij krap bij kas zaten vond ik het zonde om daar een timmerman voor in de schakelen. Omdat zo´n driehoek geen eenvoudige vorm is leek het me niet iets wat je makkelijk zelf zou kunnen maken en bevestigen.
Toen kreeg ik een idee! Ik kon een soort "luiken" van stof maken!. 

Hier zie je een foto van de kleinste



Ik heb op een markt een grote hoeveelheid ongebleekt katoen gekocht. Het is belangrijk dat je het eerst wast vanwege krimp ( want dat doet het!)
Ik heb de " gaten" opgemeten en de stof op de juiste maat geknipt, er rekening mee houdend dat er aan twee kanten een tunnel moest komen om houten latten doorheen te schuiven. Ik heb twee tunnels genaaid en aan de onderkant een zoompje gemaakt.
In de houten balken op zolder heb ik bovenin en aan beide onderkanten een L vormige haak in het hout gedraaid.Door het haakje naar de andere kant te draaien kun je het "luik" loshaken.

Hier een foto van de latjes met ringen die ik in de tunnel geschoven hebt om het stoffen luik te bevestigen.



Bovenin zitten er twee ogen op één haak ( ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)
Indien nodig kun je de luiken verwijderen en wassen.


Op onderstaande foto kun je zien hoe we de zijkanten "afgewerkt" hebben. Op de slaapkamers hebben we twee kasten met schuifdeuren gemaakt maar op de overloop hebben we stof over lange bezemstelen geschoven. De stof op de foto is het hemeltje van het ledikantje van mijn kinderen.Toevallig was het precies de juiste maat ervoor, wat betreft de hoogte en de lengte! Zo kun je op een voordelige manier je rommeltjes uit het zicht houden en nee het zijn geen dingen die weg kunnen : )


Zo is de overloop boven toch toonbaar en we hebben gemerkt dat het met die luiken er toch warmer is. Als het hard waait buiten tocht het stukken minder!

1 opmerking:

  1. zo zie je maar dat je met een hoop fantasie en weinig middelen toch weer goede oplossingen voor je problemen kunt bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen