maandag 20 mei 2013

Insecten Hotel

Insecten zijn nuttig. Sommigen zijn ronduit vervelend en lastig maar over die soorten heb ik het hier niet.
In diverse tijdschriftjes heb ik wel eens gelezen hoe je een insectenhotel zelf kunt maken en het leek me een leuk idee om dat ooit eens te doen. Die gelegenheid kreeg ik vorig jaar.
Vorig jaar hebben wij de voorgevel van ons huis grondig onderhanden genomen. Hier liet ik zien hoe ik het rotte kozijn in ons bovenraam gerepareerd heb. Het kozijn in het onder raam was er nog veel erger aan toe. Je gelooft vast niet dat dat kan maar het was echt zo. De liggende balk van het kozijn was al jaren rot en om een vervanging uit te stellen  hebben we een soort bekisting van watervast boord eroverheen gemaakt zodat het toch nog wat leek... Toen we die bekisting weghaalde was het hout eronder bijna veranderd in potgrond. Ook waren de staanders aangetast en zijn er delen verwijderd. Er zat ook een stuk tussen dat niet helemaal verrot was en manlief had dat stuk in de kliko gegooid. Ik zag het liggen en viste het er uit tot ongenoegen van manlief . Ik hield het in mijn handen en zag er een insectenhotel in!
Ik heb eerst de meeste verf met een schuurmachine verwijderd ik heb wel een masker gedragen. Ik kreeg het er niet allemaal af maar het ziet er nu net uit alsof het van dat sloophout gemaakt is waar de folders vol van staan. Heel trendy dus! ; )



Daarna heb ik er met houtboortjes verschillende formaten gaatjes ingeboord en bovenin een haak bevestigd en opgehangen. Vol verwachting keek ik dagelijks of er al gasten in het hotel waren maar helaas....
Toen er in het najaar nog niets te zien was hebben we het naar binnen gehaald.
Vorige week zag ik het liggen en dacht " kom, laat ik het weer eens ophangen!" 
Eerste pinksterdag was het heerlijk weer en lag ik buiten op mijn sterrenkijkstoel model " Luie Wammes"  in mijn boek te lezen toen ik een gast zag arriveren! Ik sprong overeind om mijn camera te halen maar eer ik terug was was de gast vertrokken. Een hele tijd later kwam er weer eentje en vloog ik uit mijn stoel om hem op de foto te zetten maar mijn batterijen bleken te weinig stroom te leveren en eer ik terug was met andere batterijen was  hij gevlogen. Toen kwam er weer eentje die ik op de kiek probeerde te zetten maar ook die batterijen waren te leeg. Dus toch maar nieuwe batterijen in mijn camera gedaan ( ik heb een blikje staan met batterijen die aan het "uitrusten" zijn, soms lijken ze te weinig energie te geven voor een bepaald doel maar na een rustperiode krijgen ze hernieuwde energie als het ware, deze dus niet...)
Toen er een tijdje later weer een insect kwam was ik er helemaal klaar voor.. alleen digitale camera´s zijn zo sloom die van mij tenminste wel. Eer de foto gemaakt was zat het beestje alweer een stuk verder. 
Ik zal je de andere 8 foto´s besparen waar geen beestje op te zien is... op deze kun je net het achtereind van een bijtje zien halverwege aan de linkerkant



Ook al komt het hotel niet vol, de insecten hier zullen er niet door lijden. Al jaren gebruiken ze onze muren als hotel..heel de achtergevel is bezaaid met zulke gaatjes



Als laatste nog een tip.. als je leven voorbij vliegt en je vindt de tijd veel te snel gaan wordt dan natuurfotograaf. Niets doet de tijd vertragen als wachten op een bepaald dier om op de foto te zetten. Een minuut lijkt een uur te duren...

2 opmerkingen:

  1. Wat een creatieve oplossing! Ik heb zelf een kant en klaar insektenhotel in de tuin en signaleerde vorige week ook bijen. Volgens mij is het juist de bedoeling dat je het in de winter laat hangen, maar ik kan me vergissen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk ook wel dat het de bedoeling is om het in de winter buiten te laten hangen maar omdat er vorig jaar geen enkel insect naar gekeken had laat staan er wat mee gedaan had hebben we het naar binnen gehaald. Ik denk dat ik het te laat opgehangen heb.

    BeantwoordenVerwijderen